Leven als koning Rama X - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim America - WaarBenJij.nu Leven als koning Rama X - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim America - WaarBenJij.nu

Leven als koning Rama X

Door: timamerica

Blijf op de hoogte en volg Tim

14 December 2011 | Thailand, Bangkok

9-12 THAILAND BANGKOK (6 uur eerder als NL)

We vliegen met Quantas, beenruimte is wat krap maar de meest vriendelijke crew en heerlijk eten. Naast ons zit een opa heel kinderachtig met zijn voor-buurman te ruziën over het wel/niet naar achteren schuiven vd stoel, hij is naar mijn mening zelf wat te dik. Het conflict blijft gaande tot het hoofd vd crew deze opa en oma upgrade naar 1e klasse (asociaal gedrag wordt blijkbaar beloond:s). Maar niet heel erg voor mij, want ik lig de rest vd vlucht languit over 3 stoelen:) entertainment is super en de 9 uurtjes vliegen (ha-ha) voorbij.
Als we aankomen om half 12 s' nachts is het nog steeds 26 graden, beloven een paar heette dagen te worden.
Als we Suvarnabuni airport uitlopen staat er al een Thai met een pick up bordje; sjoerd timmermans (lol). In de taxi blijken de meeste ideeën die je over Bangkok hebt wel waar; De infrastructuur is soms ok maar vaak onvoldoende, verder één grote chaos, brommertjes zonder licht, bestuurders zonder helm, taxi's in alle kleuren vd regenboog, Tuk Tuks beladen alsof het vrachtwagens zijn, bussen waar mensen op elkaar gepropt zitten als sardientjes en niemand die zich aan de verkeersregels houdt. Verder zie je dure hotels, afgewisseld met krottenwijken gebouwd op de rivier, Neon verlichte Winkels die tot ver na middernacht openblijven en zelfs een nachtmarkt gezien. Van de overstromingen merk je weinig meer behalve de zandzakken op de stoep. We komen laat aan en het duurt nog even voor de boeking geconformeerd kan worden maar dan hebben we voor het eerst in lange tijd weer een eigen kamer waar we geen bed hoeven te delen.

10-12 BANGKOK

Bangkok: letterlijk, dorp van de groene pruim. Thai noemen de stad zelf Krung Thep: stad der Engelen.
Sinds 1782 de hoofdstad van Thailand , 10% vd bevolking woont in deze stad, zo'n 6 miljoen. Ze ligt aan de rivier de Chao Phraya. Godsdienst is vooral het Budhisme.
Wij bezoeken Thailand in de koele periode (nov-feb) maar het is nog bijna 30 graden elke dag. Note; dec-april is ook de beste periode om te duiken rond Phuket, een eiland in het zuiden, daar is een deel van het park gesloten buiten dit seizoen.

Heerlijk geslapen in het hotelbed, iets te vroeg opgestaan om toch het ontbijt vh hotel mee te pikken; heerlijke yoghurt (was in Australie erg duur dus niet gegeten) en fruit. Terug in de hotelkamer verder geslapen en boekje over Thailand doorgelezen tot Sjoerd ontwaakte. We dachten even op de hoek vd straat een ontbijtje te fixen maar werden gelijk aangesproken door een erg vriendelijke Thai die meteen tempels en boedha's begon te omcirkelen in onze reisgids. Waar we echt allemaal naartoe moesten gaan. Hij hield vervolgens een Tuk Tuk aan en onderhandelde dat we voor 10 bath per persoon per uur overal naartoe konden, dit is een kwartje per uur, en daarvoor was hij de rest vd dag onze privechauffeur.
Na 4000 Bath te hebben gepind (=100 euro) gingen we op weg naar boedha #1: de grote gouden staande Boedha. Vervolgens hebben we er nog 25.861 gezien in alle soorten en maten, meestal goud. Na wat engels aangevuld met gebaren begreep onze Tuk Tuk driver (hierna piet)dat we een hapje wilden gaan eten. rond 12 zij we gaan lunchen in een redelijk proper uitziend restaurantje terwijl piet voor de deur even zijn oogjes dichtdeed. We hadden redelijke trek dus vielen meteen aan toen onze Thaise gerechten geserveerd werden, maar de trek nam al snel af want mijn mond stond in de fik! Had mildly spiced gekozen maar begon te zweten op plekken waar ik niet eerder wist dat je kon zweten. De serveersters ondertussen hard lachen natuurlijk.
De lunch toch overleefd gingen we weer op pad waarbij Piet ons soms ook naar winkeltjes bracht zodat hij in ruil benzinebonnen kreeg. We vonden dit vooralsnog niet erg want hij vroeg het vriendelijk en we hadden toch nog wat souveniertjes nodig.
Zo stoppen we bij Thai Factory, een kleermaker die een speciale aanbieding heeft en graag een pak wil maken voor ons. Thailand zit echt vol met kleermakers en de stoffen zijn van de hoogste kwaliteit als je net wat meer betaalt dan het minimale, nog steeds beren goedkoop voor Nederlandse begrippen. We blijken niet zo heel moeilijk over te halen en een mooi pak komt vast nog wel van pas, alleen niet te strak aanmeten met het oog op de toekomst;). We beslissen stijl (jong en hip), kleur (zwart), met vest, shirt en tie. Morgen terugkomen om de maten op te laten maken en de broek te passen.

Na de Thai Factory rijden we weer langs wat tempels voordat we bij de gouden berg stoppen (Phu Kao Thong). Een door monniken bewoonde berg-tempel, werkelijk bezaaid met Budha beeldjes en klokken. We klimmen het pad omhoog en halverwege ontmoette we nog een vriendelijke monnik genaamd Iggy die hier niet woont maar elke dag even van het uitzicht komt genieten.
Voor onze laatste stop, de tempel Wat Arun, rijden we langs het koninklijk paleis en steken we voor het eerst de Chao Praya rivier over, erg smerige maar wel gezellig drukke rivier. Wat Arun is een mooie steile tempel die we van de buitenkant beklimmen, (86 meter hoog). Het betekent; tempel van de dageraad en heeft een mooi uitzicht als we er met zonsondergang zijn.
Lichtelijk vermoeid pakken we een taxi en ploffen neer in ons bedje. Voor 5 euro ga je hier prima uiteten, allebei nemen we een curry, sjoerd met kip en ik met shrimps. You like spicy sir? NO SPICY FOR ME

11-12 Bangkok

Vandaag hebben we rond 10 uur afgesproken met Piet om ons weer een dagje rond te rijden, helaas blijkt hij plannen gemaakt te hebben waar wij niet in betrokken worden. Collega Kees biedt ons aan om in zijn Tuk Tuk naar het grote koninklijke paleis te brengen, daar willen we heen, mooi! We lenen een erg modieuze sweatpants (verplicht) en betreden het heiligdom. Na een muntmuseum gaan we naar de allerheiligste boedha van Thailand; the Emerald Boedha, dus de schoentjes mogen weer uit. Iedereen wordt gevraagd hier te knielen en nooit met je voeten naar de Boedha te wijzen. De Boedha is van massief goud en alles glinstert. Wat Phra Chetupon of Wat Pra staat hier direct naast en is de oudste en grootste tempel van Thailand. Het is het centrum vd Geneeskunde, traditionele massage, literatuur en astrologie. Wat Pra is de eerste open Universiteit van het land.
Hierna volgt het koninklijk paleis zelf, erg mooi en erg groot maar daar konden we helaas niet naar binnen.
Buitengekomen liepen we over een vlooienmarkt richting de volgende boedha maar besloten om een riviertaxi te pakken en zo de stad wat te verkennen. Op de markt nog even mijn horloge laten maken voor 20 baht=50 cent. We stappen uit in een gezellige backpackersbuurt genaamd Banglamphoo. Er is hier amper verkeer en heel veel kleine stalletjes, alles handmade; schoenen, tassen, bloem zeepjes, kettingen en bandjes. We beginnen trek te krijgen en de keuze is niet moeilijk want we houden allebei erg van Curry's. We lopen binnen bij Santi Gelegen op een kruising op de eerste verdieping, leuk om iedereen voorbij te zien slenteren vanuit de schaduw. We genieten van curry Korma en tikka massala met twee koude colaatjes.
In de middag slenteren we mee in de mensenstroom richting Khosan Road, de wereldbekende backpackersstraat van Bangkok, dit is een bijna onbeschrijfelijke ervaring. Er zitten misschien 6 winkels op de plek waar er normaal 1 zou zitten. Er wordt gehandeld in kleding, dieren, Thaise massages, elektronica, schilderijen, speelgoed, dvd's, muziek en voedsel (sprinkhanen, papaya's, hond etc). Je wordt elke 2 seconden aangesproken door een verkoper; there you are, i was waiting for you. Of ze vragen voor hoeveel ik mijn spullen gekocht heb om een beetje in te schatten of ze de hoofdprijs aan me kunnen overhouden. We leren de kunst van het afdingen maar betalen in het begin natuurlijk teveel.
Rond half 4 moeten we helaas naar de kleermaker voor fitting session. Tuk Tuk's zijn handig als je veel tijd hebt om overal te stoppen (winkeltjes) maar anders kun je beter een taxi nemen, dus dat doen we. We hebben net gepind en dus alleen 1000 bath, hier heeft de taxichauffeur niet van terug dus betaal ik dit keer in Amerikaanse dollars, hij heeft geen idee wat die waard zijn maar probeert toch te onderhandelen, wel lachwekkend.
Stipt om 4 uur komen we aan maar moeten vervolgens een uur wachten tot de broeken klaar zijn, ze bieden ons wel wat te drinken aan. Het pak ziet er mooi uit, we zijn benieuwd. Op aanraden van de kleermakers gaan we voor het diner naar Chinatown, hier kun je het beste eten in heel Bangkok. Ook hier weer overal markten (bloemen, dieren), Sjoerd wordt zelfs een jong meisje aangeboden, we lopen snel door.
We vinden alleen geen eettentje waar we niet bang hoeven te zijn een buikgriep of erger op te lopen dus pakken we de rivierboot weer naar Khosan Road. Het is inmiddels donker en op de oever zien we alle tempels en paleizen mooi verlicht worden.
We eten in een straatje parallel aan Khosan road bij Macaroni's. Een Curry Muslim (aardappel, noten, kip) gaat goed samen met een grote fles Thais bier; Chang.
Tijd om terug te gaan naar het hotel, morgen weer vroeg op.

12-12 BANGKOK

Om 7 uur worden we opgepikt voor onze dagtrip buiten Bangkok. Na een uur rijden naar het westen komen we bij de floating market; dumnoen saduak. Wat een drukte op het water, je denkt dat ze elk moment tegen elkaar aan zullen botsen maar de Thai sturen je heel behendig overal langs in hun lange smalle boten. Van bovenaf zie je alleen boten vol fruit en rijst omdat de Thai zelf een grote rieten hoed dragen. Dit stadje kent 80 kanalen en aan het water liggen alle voorzieningen; ziekenhuis, scholen en alle winkels. Rond 11 pakken we een speedboot richting een slangenboerderij en tevens onze opstap plek voor ons busje. We zien 2 hele dikke pythons, de cobra-show duurt helaas te lang om aan deel te nemen.
Na weer een uurtje in de bus pakken we een korte lunch (voor maar 25 baht) in een mega foodcourt langs de weg in the middle of nowhere. Daarna rijden we 20 min door voor onze tweede stop: Kanchanaburi province: bridge over the river Kwai. Hier staat een monument (JEATH) ter ere van hen die zijn omgekomen in Japanse werkkampen (16000 man). Onder erbarmelijke omstandigheden werd een 415 km lange spoorweg aangelegd. Deze werd echter op 13 februari 1945 door de Amerikaanse luchtmacht vernietigd om zodoende de wapen aanvoer van de Japanners te blokkeren.
Om 2 uur rijden we door naar de Tiger Tempel (kanchanaburi), dit is een reservaat voor allerlei wildlife. We zien beren, paarden, herten, buffels, zwijnen en natuurlijk TIJGERS.
Sjoerd krijgt nog even te horen dat hij beter een ander shirt kan kopen wegens de kleur, tijgers kunnen feller reageren op roze, rood en oranje. Dit is wel een beetje raar want de monniken die hier samen met de tijgers leven dragen allemaal oranje.
Als we bij de tijgerkuil aankomen worden we door een van de begeleiders naar een groep van 20 tijgers geleidt. Terwijl we ze aaien maakt iemand anders een paar foto's. Gelukkig hebben ze vanochtend goed gegeten want ze bijten niet in onze billetjes :) sommige mannetjes zijn erg groot, super mooie beesten. Sjoerd en ik vinden het alleen slecht dat sommige begeleiders de tijgers slaan of aan hun snorharen trekken. Een beetje opgelucht loop ik naar de tijger watervallen waar je jonkies kunt aaien, heel speels en nieuwsgierig, en nu nog schattig. Je kunt je overigens ook nog laten opsluiten tussen de tijgers (los) waarna ze de grote poezen loslaten, dat leek mij echter niet zo'n goed idee. Voor 1000 baht extra kun je de welpen ook nog melk geven maar we vinden de ervaring zo al mooi genoeg.

Helaas moeten we nog drie uur terug rijden voordat we aan de curry kunnen. Onderweg zien we trouwens ook voor het eerst dat het water toch nog voor overlast zorgt, 2 vd 3 weghelften staan nog onder water. Terug In het hotel zijn onze maatpakken van echt kasjmier :) afgeleverd. Ze zitten goed denken we dus we hoeven erg morgen niet meer langs.

13-12 BANGKOK

onze laatste dag Bangkok en onze laatste dag van 3 maanden wereldreis. We hebben wel nog een hele drukke dag, met een vlucht 10 minuten na middernacht. We hoeven eigenlijk pas om 12 uur uit te checken maar omdat ik om 10 uur een muay thai les heb geboekt ontbijt ik om 8 uur al. Sjoerd gaat genieten (begrijp dat het er redelijk hard aan toe gaat) van een Thaise aroma-massage.
Ben Helemaal dood na 2 uur priveles terwijl mijn leraar Pier nog rustig rond huppelt. Het Eerste uur hebben we alle mogelijke technieken: slagen, schoppen, ellebogen en knietjes doorgenomen en het tweede uur vooral gespard tegen elkaar. Waarbij het lijkt alsof ik in slowmotion beweeg ten opzichte van Pier. Het gaat niet heel hard maar sommige combo's komen hard aan. Soms zet ik een trap in maar terwijl ik mijn gewicht verplaatst staat de blok er al. Pier moest zelf 2 jaar geleden stoppen met wedstrijd vechten nadat zijn tegenstander zijn kaak had verbrijzeld met een hoge schop. Al met al een goede training en een leuke ervaring, misschien toch maar weer gaan kickboksen.

Thaiboksen of Muay Thai
Het huidige Muay Thai is indirect afkomstig uit de gewapende vechtkunst Krabi Krabong. Wanneer een Krabi Krabong vechter zijn wapens niet meer had, kon hij zijn acht lichaamsdelen als dodelijke wapens gebruiken; deze stijl wordt Muay-Boran genoemd. Vanuit het dodelijke Muay-Boran (oude boksen) is het huidige wedstrijd gerichte Muay Thai ontstaan. Veel Muay-Boran technieken zijn niet meer toegestaan tijdens wedstrijden omdat deze gewoonweg te dodelijk zijn.
Een bokser mag zijn tegenstander K.O. (knock-out) slaan met zijn vuisten. In het thaiboksen is daarnaast ook een K.O. met de benen toegestaan. Trappen kunnen naar het hoofd en naar lichaam en bovenbeen gemaakt worden. Vooral de zogenaamde low kicks, die op de bovenbeenspier belanden, hebben een bijzonder effectieve en ook wel pijnlijke uitwerking. Bij herhaald contact kan de thaibokser niet op de benen blijven staan en moet hij de wedstrijd soms opgeven.
Nederland behoort tot de wereldtop, met diverse wereld- en Europese kampioenen, en K-1 winnaars (het grootste vechtsporttoernooi ter wereld), onder andere Peter Aerts, Badr Hari, Ernesto Hoost, Remy Bonjasky.

Om 1 uur heb ik met Sjoerd afgesproken voor de KFC, hij komt zwaar relaxed en naar olie ruikend aan, ik daarentegen voel spiertjes die nieuw voor me zijn en moet nodig gaan zitten en eten. Na een korte lunch (curry, what else?) lopen we weer even over Kosan Road, het heeft wel een aantrekkingskracht op ons. Op het eind vd Kosan pikken we een taxi naar het MBK, het grootste winkelcentrum van zuid-oost Azië. Een hele belevenis zo groot, wel is de stijl erg westers, zo ook de prijzen trouwens. We zijn toch wel redelijk moe en pakken de taxi terug naar Kosan Road. Hier hopen we Kath (fiji) en Will (brisbane) nog even te ontmoeten voor een hapje en drankje. Helaas kunnen we ze niet bereiken, dus besluiten we (om de laatste avond te vieren) maar bij de Indier te gaan eten die ons dag 1 zo goed beviel:) Sjoerd en ik zouden qua eetcultuur hier prima overleven;) Na het eten pakken we onze spullen en met de laatste Bath betalen we onze taxi naar het vliegveld, klaar om weer naar huis te gaan! Hopelijk trekt de spierpijn van het thaiboksen een beetje weg vannacht.
Lange vlucht, helaas zonder upgrade, was even sprake van:) rond half 10 landen we in NL en worden opgehaald door Gaby, Danny, Koen, fam Timmermans (inclusief pam, de hond) Vincent en Jorik. Heerlijk om weer in Nederland te zijn, alles zoals vanouds maar met vele nieuwe mooie herinneringen en misschien ietsie wijzer geworden ;)

Verder wil ik iedereen bedanken die mijn blog heeft gelezen, hopelijk was het niet te langdradig. Tot snel in het echt hopelijk!