Noorder eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu Noorder eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu

Noorder eiland

Door: timamerica

Blijf op de hoogte en volg Tim

13 November 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

6-11 KAIKOURA -PICTON - WELLINGTON

Vandaag de overstop gemaakt naar het Noorder eiland (feitelijk alleen in oostelijke richting gevaren), met de ferry van Picton naar Wellington. We varen maar een klein stukje op open zee, de rest van de drie uur durende tocht varen we tussen fjorden en langs eilanden, erg mooi. De overtocht is al vaak gezwommen ondanks de sterke stromingen, zelfs door een 11-jarig jongetje. Het is de 1 na moeilijkste waterweg om over te steken ter wereld.
Wellington is sinds 1865 de hoofdstad en van hieruit bestuurt de regering het land. Het is prima te lopen aangezien de stad maar 2 km breed is in diameter. Eindelijk een stad met hoogbouw, vooral sjoerd voelt zich meteen thuis. Normaal waait het hier extreem veel maar vandaag is het een kalme, zonnige dag.
Het hostel waar we in slapen is mega groot en lijkt meer op een groot hotel.
Na onze spullen gedropt te hebben zijn we met Anne naar de top van Mount Victoria geklommen, vanwaar we een mooi uitzicht over Wellington met baai en haven hadden (360 panorama). Doorgelopen het centrum in, wat er zelfs op een zondag nog gezellig uitzag. Veel huizen in victoriaanse stijl en veel jonge mensen hier, graag hadden we er wat langer gebleven.

7-11 WELLINGTON - TAIPO

Early rise in Wellington, we worden begroet door onze nieuwe chauffeur Buzz met een Hongy (Dat is typisch Maori groet waarbij (ook mannen) de eigen neus tegen de ander zijn neus aan botsen, erg intiem:p soort van neuszoenen. Normaal doe je dat 2 keer, als je het drie keer doet wil je trouwen met de ander.
Als we wellington uitrijden komen we langs een aantal parlementsgebouwen oa de Beehive, waar de regering huisvest.

Enkele Maori vertalingen:
Kia Ora : hallo, welkom, tot ziens
Hangi : feestelijke maaltijd
Waka : middel van reizen, bus of boot
Korotiwaka : chauffeur/gids

Het valt meteen op dat het noorder eiland veel stedelijker is, er wonen 3 keer zoveel mensen als in het zuiden.
Onze eerste stop is bij Pukaha park mount Bruce, een dichtbegroeid tropisch ogend bos, hier zien we onze eerste kiwi ooit. Dieren zijn niet snel, kunnen niet vliegen en zien er niet snugger uit, het lijkt me dan ook niet raar dat ze tegen uitsterven beschermd moeten worden. Verder zien we een kaka vogel die naar ons toekomt wanneer we zijn geluiden nabootsen, enkele dikke aalen en een Tuatara, levende mini dinosauriër, die een kwartier niet bewoog toen wij er waren.
Tui headquarters is een grote bierbrouwerij waar we lunchen; met bier natuurlijk! We proberen 2 biertjes die alleen hier gedronken kunnen worden. Sjoerd de Wagstaff en ik de brewery reserve, vielen goed in smaak om 12 uur. Paar leuke foto's gemaakt...
We vervolgen onze weg door de Rangipo Desert, NZ enigste woestijn. De bergketen behoort tot Tongariro national park. Er bevinden zich enkele actieve vulkanen waaronder de bekende mt. Doom uit Lord of the rings.
Aangekomen in Taupo doen we snel wat boodschappen en werkt sjoerd een pie'tje weg.
We lopen richting centrum langs lake taupo, het grootste meer op het zuidelijke halfrond, een grote krater met een diepte tot 500 meter. Daarna gaan we samen met Julia, Frits, Jelle en Anne naar Mulligens, een Ierse pub die een backpackersmaaltijd aanbied voor 12 dollar. Onderweg konden we voor een dollar per bal proberen een hole in 1 te slaan waarbij de green in het meer dreef en je afsloeg vanaf de kade. Een broodje hamburger met een pint Tui bier zorgen voor een heerlijke maaltijd.

8-11 TAUPO - ROTARUA

Kort busritje naar Rotarua, de Maori hoofdstad van NZ. We stoppen bij een paar mudpools, kokende massa modder met een penetrant geurtje. Je hebt op het noorder eiland veel geothermal activity, overal zie je rookpluimpjes uit de grond komen.
Na ontbijt en uploaden van foto's pakken we de bus de stad uit richting gondola's. Onze eerste activiteit is Zorbing, waarbij je in een plastic bal kruipt en een duwtje de berg afkrijgt. Sjoerd en ik gaan in aparte plastic ballen hard naar beneden. Grappig om een keertje te doen!
Daarna pakken we de gondel helemaal naar boven waar we genieten van het uitzicht over lake Rotarua, het een na grootste meer van NZ. Vervolgens doen we helmpjes op en gaan we Lugen. Dit is in karretjes op soort fietspaden de berg af rijden, dacht zelf dat het redelijk rustig zou gaan maar dat valt wel mee! We doen easy, intermediate en hard en vliegen af en toe bijna uit de bocht.
Ons idee is om vroeg te eten en te gaan slapen, dus we halen wat lekkere afhaalchinees en kruipen ons bedje in.

9-11 ROTARUA

Vandaag weer even chillaxing dagje, lekker bacon/egg/chocokoekje/koffie-ontbijt gemaakt en daarna naar de kapper. Hierna zijn we naar de kokende water en modder poelen (geothermal) gegaan. Er komt hier veel warmte vrij uit de grond zodat het water bijna kookt aan de oppervlakte. We kwamen nog een Nederlander tegen die 3 van zijn broers kwam opzoeken die in 1950 naar NZ waren geëmigreerd, hij had ze pas een keer eerder opgezocht. Vervolgens door het Maori dorpje gelopen waar we wat leuke foto's hebben gemaakt. De Maori zijn trouwens niet heel vriendelijke mensen, er is meer criminaliteit in rotarua dan in andere steden en overdag zitten er veel groepen op straat ipv aan het werk of in de schoolbanken, ook zijn er s'nachts gangs actief volgens de kassier.
Na een Mince pie en wat sweet chicken voor lunch zijn we richting the mall gelopen en hebben we boodschapjes gedaan (geen bier want ID en Ned- rijbewijs was onvoldoende).
Zijn even gaan kijken bij de bar van het base hostel aan de overkant; lava bar
Hier kwamen we tot onze grote verbazing Julia (van fiji) tegen, ze had een vlucht geboekt vanuit het zuidereiland waar ze aan het liften was geweest. Gezellig bij gepraat en genoten van paar Heineken en Amstel biertjes. Tevens was er een jelly-wrestling competitie bezig, meiden die een rubberbootje overgoten met jelly aan het worstelen waren. De winnaar kreeg een 400 dollar waardebon voor activiteiten en 100 dollar voor drankjes, helaas alleen voor meiden, ging er trouwens tamelijk wild aantoe :p whaha

10-11 ROTARUA

Vanochtend even gaan hardlopen en de voet houdt het steeds beter. Nu heerlijk in het zonnetje een boek aan het lezen terwijl sjoerd de hobbitton tour doet, een kijkje op de set van Lord of the Rings en iets recenter; the Hobbit. Zelf heb ik X-Men gekeken en toen Sjoerd terugkwam hebben we bij de pizzahut 3 pizza's voor 12 euro gehaald.

11-11 ROTARUA - AUCKLAND

Beetje minder begin van de dag, geen mailtje terug van killroy waar wat haast bij was en bijkomend is de magic buschauffeur gewoon doorgereden zonder ons op te pikken:s
We stonden om 9 uur klaar voor de pick-up van 9.20, de receptionist zegt rond 9.45 dat ze soms wat later komen maar dat ze altijd in het zicht stoppen, recht voor de deur. Om 10 uur bellen we en zeggen ze doodleuk dat we maar buiten hadden moeten gaan staan, en dat de bus langs is gereden en zou hebben gestopt, yeah right. Ze kunnen ons op de zondag bus zetten herhaald ze drie keer, terwijl ik de eerste 2 keer al uitleg dat we dan onze vlucht missen, maar meer echt niet :/
We boeken bijna een busrit a 50 dollar als een meisje uit Hong Kong ons aanbiedt om met ze mee te rijden, geluk bij een ongeluk:p
Als we naar de auto lopen vraag ik me af of onze spullen wel gaan passen aangezien de meeste chinezen tot nu toe altijd 2 hele grote tassen meeslepen, maar deze meiden zijn maar paar dagen hier dus de hele kofferbak is voor ons. Eerste keer in mijn leven dat ik met vreemden mee-lift, check.
De meiden heetten Ying en Jayers, Ying is net piloot geworden en Jayers een tatooing artist (die best wel even een tatoo wil zetten als we dat zouden overwegen, naald ligt achterin). Dus dat hebben we maar gedaan, sjoerd een draak op zijn rechterschouder en ik een Maori tribal)
Zij zijn even gaan skydiven in Taepo en nu dus weer terug naar Auckland :) we zijn er in een mum van tijd, stukken sneller als de magic bus erover zou hebben gedaan. Na een foto met Ying en Jayers gaan we zwaar bepakt naar YHA city. Aangekomen blijkt dat we maar met zun 2 en op 1 kamer liggen, chill.
Over Queenstreet gaan we naar de skytower, de grootste toren op het zuidelijk halfrond. Boven krijg je een prachtige 360 graden view van de stad.
Feitjes skytower: 328 meter hoog, kunt boven 82 km ver kijken, de toren weegt evenveel als 6000 olifanten :p

Daarna zijn we weer een pubcrawl gaan doen, waarbij je langs meerdere pubs gaat met een groep mensen die zich daar ook voor hebben ingeschreven en aantal shotjes/biertjes gratis krijgt. Tot diep in de nacht gefeest, mooie afsluiting van onze laatste nacht hier.

12-11 AUCKLAND

met een redelijk aanwezige hangover opgestaan maar na een goed ontbijt al wat opgeknapt. We hadden nog een groupon voucher voor lekkere koffie en scones. Deze zijn we Samen met Julia en twee nieuwe backpack-buddy's (BPB) --> Mia uit denemarken en Nick uit Leeds, engeland, bij de haven gaan inwisselen. In het winkelcentrum was verder een erg mooie capoeira voorstelling bezig waar we bijna een uur naar hebben staan kijken, ondertussen de nieuwe BPB beter leren kennen.
Julia doet aan treasure hunting waarbij je met een GPS systeem overal op de wereld verborgen pakjes moet vinden adhv aanwijzingen die je op inet kan downloaden. Samen hebben we er 2 gevonden en ondertussen veel gelachen. Terug bij het hostel van Julia (the fat Camel) hebben we een plant gevlecht, waarbij Sjoerd en mijn vlechtwerk direct de prullenbak in kon maar waren de stukjes van de meiden best wel mooi geworden. Na afscheid genomen te hebben liggen we om 7.30 pm uitgeteld op bed. Vroeg naar bed want we staan om 4 uur weer op voor onze vlucht naar Australië!!

• 13 November 2011 - 12:47

Koen:

beter kom je met een dikke tristamp boven je reet terug. :P