No worries mate - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu No worries mate - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu

No worries mate

Door: timamerica

Blijf op de hoogte en volg Tim

16 November 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Telefoonnummer Australië 0420586897

13-11 AUCKLAND - CAIRNS

Midden in de nacht opgestaan voor de 7.00 am vlucht vandaag van Auckland naar Cairnes, Australië. Weer een nieuw land waar we hopelijk veel leuke dingen gaan doen. Afgelopen 2 maanden zijn voorbij gevlogen.
De vlucht met NZ-air is een vd beste en relaxte omdat het audio/video systeem stukken beter is dan normaal en de stoelen lekker doorzakken.
Cairnes is een badplaats met lagoon en boulevard, het is het startpunt van waaruit je kunt gaan duiken op het great barrier reef. Het lijkt een beetje op een spaanse kuststad maar dan veel groener (regenwoud) en veel schoner, minpuntje is dat het hier 27 graden is ;) echte feeststad iig.
Hostel is wel echt cheap, maar totaal niet schoon en veel popie-jopie feestbeesten.
(tussendoor, sjoerd heeft vandaag 4 keer ontbeten haha, maar we waren ook om 3 uur al wakker, ikzelf 3 keer :p)
Vanmiddag rond de lagoon gehangen met Maria en Malin (M&M) twee meiden die we van NZ kennen en al paar dagen in Cairns zijn, ze doen een beetje hetzelfde traject als ons. Iedereen zwemt hier altijd in de lagoon omdat er in de zee bij Cairns zoutwaterkrokodillen zitten:s verder zitten er ook jellyfish (kwallen) die giftig zijn.

14-11 CAIRNES

Om 9 uur opgestaan en zodra je de airco kamer uitstapt loop je tegen een muur van warmte aan. Vandaag stond op de planning om de reis verder uit te stippelen dus zijn we bij twee touroperators langs geweest om te informeren naar de mogelijkheden. Verder bij vodafone een telefoonabonnement afgesloten zodat we beter bereikbaar zijn.
Bij de tweede travel agency hadden ze naar ons idee een mooie aanbieding en hebben we de reis verder ingepland, beginnend met een duikcursus morgenochtend!! Ben een beetje nerveus omdat het me vorige keer niet zo goed lukte te klaren maar heb er wel veel zin in.
Na een free meal bij Tequila's ben ik me krediet gaan ophogen zodat ik de boekingen kon betalen en zijn we met M&M bij de lagoon gaan chillen. Op een gegeven moment zag ik een raar patroon van lichtweerkaatsing in het water en Sjoerd ging op pad om het te verkennen. Waarschijnlijk was het een sting-ray die achter kleine visjes aanzat (geen croc:p)

15-11 CAIRNES

vandaag werden we om 9 uur opgepikt door de duikschool Reed Quest voor onze eerste dag van 4 waarin we waarschijnlijk vooral veel theorie krijgen.
De dag begon met drie blokken theorie, wat de gevaren zijn, welke dieren we tegen kunnen komen, welke signalen we elkaar geven en hoe we met onze duikuitrusting om moeten gaan. We zaten met een klein groepje dus Jo onze paddi master heeft veel tijd voor ons. Ze is erg enthousiast en vriendelijk. Theorie was niet heel moeilijk maar we moeten wel nog wat studeren voor de toets morgen, hoe snel je kan dalen/stijgen (max 18 meter/minuut) en hoelang je na de eerste duik weer mag duiken ivm stikstofstapeling in je lichaam. Daarna het water in waar we leerden hoe je jezelf en je bril klaart, en signalen geeft aan je buddy (sjoerd natuurlijk:). Tot slot krijgen we een medische keuring door een verpleegkundige en later zelfs een arts, moesten zelfs nog even een plasje afstaan. Maar alles was pico bello in orde.
Na de lunch stappen we in onze wetsuits en knopen de gewichten vast, met onze duikflessen op springen we het water in.
Best vermoeid zijn we wat zaken gaan regelen, (kregen gelukkig veel geld terug van de camper zodat we niet veel bij hoeven te leggen voor onze bustickets van Greyhound) daarna wat gaan eten en een pubquiz gedaan met M&M, hadden bijna alles fout, oepsie:p zag er naar uit dat het een leuk avondje zou worden met een beachparty maar we zijn verstandig gaan slapen ivm duiken morgen. Truste allemaal

16-11 CAIRNES

Jeej vandaag hebben we de theorie voor onze PADI gehaald, niet dat het moeilijk was maar toch; in de pocket. We begonnen de dag echter met duiken. Eerst een zwemproef; 200 meter zwemmen en 10 minuten watertrappelen in het diepe (nog best lastig met een extra zwembandje opgepikt in las vegas). Daarna hebben we geoefend wat te doen als sjoerd of ik zonder water komen te zitten met een secondary breathing device heb je dan nog lucht of zelfs met 1 device dat je moet delen (in films kussen ze elkaar dan om air te delen maar sjoerd en ik deden zonder de kus :p ) het was allemaal best echt omdat Jo de luchtkraan dichtdraaide. Verder geleerd Op welke manieren je allemaal kunt ascenden en hoe je ervoor zorgt dat buoyant blijft (niet stijgen of dalen). Daarna de toets gemaakt waar we vooral moesten uitrekenen met tabbellen hoeveel stikstofstapeling je in je bloed had en dat je moest oppassen voor decompression sickness, te snel stijgen waardoor stikstofbelletjes in volume toenemen (door de stijging) en bloedvaten verstoppen.
Allebei best moe zijn we richting een nieuw hostel gegaan, weg van de smerigste plek waar ik ooit heb geleefd geloof ik:s we zitten nu iets verder weg van het centrum bij Calipso en kregen meteen een upgrade naar een twin-room die er erg schoon uitziet. Het hostel ligt wat verder van het centrum maar ze brengen en halen je om het uur op.
Morgen gaan we voor het eerst duiken in de zee en op wat voor plek, great barrier reef!!

17-11 CAIRNES

Om kwart voor 8 worden we opgehaald en via de duikschool naar de boot gereden. Op de boot zorgen we dat onze duikspullen werken en goed gemonteerd zijn voordat we vertrekken. Terwijl we de haven uitvaren krijgen we een safety-briefing. Sjoerd en paar anderen op de boot hebben verstandig genoeg seasickness pilletjes genomen want het gaat er ruig aan toe, gelukkig hoeven wij niet over boord te hangen met een zakje. Net voor aankomst trekken we de wetsuites aan (maat 4) en doen 4 gewichten om. Nadat we ook het BCD (buoyancy control device= waarmee je blijft drijven en ademen), onze flippers en duikbril op hebben gedaan springen we erin, mijn eerste duik in zee, spannend:) via een touw dalen we af na een metertje of 8, helaas heb ik de verkeerde bril gepakt die telkens volloopt, betekent dat ik elke 10 sec moet klaren. We proberen onze hoogte te reguleren met onze ademhalingen en gaan op pad, dalend tot een meter of 12, ons maximum vd dag. Terwijl we verder dalen kijk ik voor het eerst echt om me heen, daarvoor alleen maar gekeken of alles wel werkte. Overal scholen vissen, sommige net zo groot als een hond andere fel geel, blauw of rood gekleurd. Een paar meter verderop ligt een white tip reef shark rustig te slapen op de bodem. Ook zien we een grote Mauri Wrasse Genaamd Hermen, hangt blijkbaar altijd rond de boot en laat zich gewoon aaien alsof het een huisdier is. We oefenen weer wat je moet doen als je zonder lucht komt te zitten en volgen het reef omhoog en omlaag terwijl we onze oren klaren, en ik nog een keer mijn bril. We gooien over met een mega zeekomkommer en dan is het helaas al tijd om wat oppervlakte skills te testen; je flipper naar je toe trekken als je kramp krijgt en je duikvest + gewichten loskoppelen en weer vast zetten.
Uit het water, horen we dat we er weer over 10 min in kunnen en daarna pas gaan lunchen. Tweede duik is al wat meer genieten en je merkt dat de mensen meer gaan rondkijken, zelf bots ik drie keer op iemand anders omdat ik de ene kant op kijk en dan andere kant op zwem. Jammer is dat er best veel mensen onderwater zitten waardoor we misschien sommige vissen wegjagen.
Na de tweede duik wacht er een heerlijk buffet met vers fruit, broodjes vlees en lekkere salades. Hierna hebben we de rest vd middag tijd om te gaan snorkelen.
Onder het uitbuiken roept Jo die bovenop de boot staat dat ze een zeeschildpad ziet, ik duik meteen het water in. Als ik voor de boot kom is hij helaas al weg... Wel ligt er recht onder me weer een haai te slapen, zo stil als ik kan zwem ik weg. Bij poging twee is het wel raak, rustig foto's makend zwemt een turtle recht op me af. Camera loopt en ik zwem achter hem aan, leuk filmpje van gemaakt! Terug op de boot bleek dat Jasmine (uit ons duikgroepje) ook iets vets had gezien: een stingray.
Onderweg terug vielen we bijna in slaap, s ' avonds lekker gegeten onder het genot van een koud corona'tje :D topdag
Ps: wel goed verbrand op mun rug, je ziet precies tot waar mijn vingers kwamen toen ik de zonnebrandcreme uitsmeerde.

18-11 CAIRNES

Vandaag alweer de laatste dag van onze open water duik cursus:( vandaag krijgen we een nieuwe insteucteur; Koji, spreekt amper engels maar we doen deze week toch alles op gebaren. Dook vandaag niet in een wetsuite maar een heel dun pakje wat alleen tegen kwallensteken werkt, redelijk fris, zie foto als je wilt lachen. Duik 1 en 2 krijgen we een paar oude skills ( buoyancy control, stijgen wanneer je met je knien op de bodem vd oceaan zit ) en een paar nieuwe (op het kompas zwemmen en een CESA (controlled emergency swimming ascent, wat inhoudt dat je in nood, zonder lucht blijft uitademen (belletjes blazen) terwijl je omhoog zwemt). Ook kwamen we nog een stingray tegen, die ik gisteren gemist had. Eenmaal terug in de boot kregen we onze PADI, we mogen nu zonder instructeur overal duiken tot 18 meter diep, das al aardig wat:) dit hebben we gevierd met een heerlijke lunch. Als toetje op de dag hadden we een derde, zelfstandige duik :p:p vooraf bepaal je een beetje een route en krijg je tips waar je meestal welke dieren tegenkomt, soort schatkaart met dieptepunten en diertjes erin getekend. Ook kregen we een hartelijk applaus vd de gecertificeerden tijdens deze briefing:) Ik had zelf ook een grotere luchtfles gevraagd zodat we hopelijk wat langer onder konden blijven. Zo hebben we hele stukken reef van wel 10 meter hoog uitgeplozen en heel veel moois gezien! Helaas gaf mijn luchtfles alweer veel te snel het minimum van 50 bar aan en moesten we terug op de boot naar Cairnes.
Op de boot onze duiklogboeken bijgewerkt en de oogjes dichtgedaan, zodat we vanavond misschien wel een feestje kunnen gaan vieren.
We hadden onszelf beloofd dat we een dikke steak zouden gaan eten als we de PADI hadden gehaald dus vertrokken we vanavond naar Outback Jack's. Hier kun je een kilo steak bestellen en als je hem samen met een kilo groente en aardappelen binnen een half uur opeet krijg je 50 % korting en een t-shirt als bewijs. Wij kregen de normale (steak)burger amper op dus dat was niet voor ons weggelegd, wel heel lekker!
Na het eten Moesten we echt even gaan liggen, na een week op 2dollar maaktijden bij tequila's en Gilligans was deze burger wat teveel, enfin had Sjoerd ook even tijd me het thuisfront te bellen. Nadat we nog heel even in Gilligans (place to be voor stappen) binnen waren gaan kijken toch besloten terug naar het hostel te gaan om daar nog even een smirnoff colaatje te drinken op het balkon.

Buddy check: Bruce Willis Ruins All Films --> BCD, Weights, Releases, Air, Final Check
Ascending: STEAK: Signal, Time, efflux BCD, Arm, Kick upwards
Descending SORTED : Signal, Orientation, Release BCD, Time checken, Equalize ears, Descending.

19-11 CAIRNES

Vanochtend over het strand en de Esplanade boulevard gerend naar de haven en proberen af te koelen in het zwembad, bijna niet te doen met de warmte. Vandaag checken we uit en vannacht pakken we een bus naar Townsville vanwaar we de ferry pakken naar Magnetic Island, dat is wel leuk want Sjoerd is hier ook nog niet geweest. we hangen de rest vd dag rond de lagoon en koelen af in de Mall.

Vanavond zijn we naar de bios gegaan aangezien we toch tot half 1 moesten wachten voordat onze bus zou wegrijden. The Three Musketiers 3D, vond de film niet spectaculair goed maar was wel lekker om weer eens ouderwets in de bios te chillen. We kregen een lift naar onze bus opstapplek van een nederlandse jongen die al 4 maanden bij Calipso aan het werk was. De buschauffeur van onze greyhound is geen gezellige gozer, maar als hij ons naar townsville brengt boeit dat niet. Hopelijk kunnen we een oogje dichtdoen vannacht.

20-11 TOWNSVILLE - MAGNETIC ISLAND

Vanochtend om half 6 aangekomen in townsville en een uurtje later geboard op de ferry naar magnetic island (MI) het eerste eiland van 3 voordat we in Brisbane van bus wisselen.
MI is een tropisch vakantie eiland, bestaande uit een nationaal park, omringd door world heritage marine park (GBR). Het ligt 8 km van de kust dus we zijn er binnen een half uurtje. We verblijven in bungalow bay park voor de komende 2 nachten.
We zijn er al om 7 uur en zouden met de rangers een champagne ontbijt kunnen doen maar het is tamelijk prijzig en gaan daarom gewoon naar een supermarktje. Om 10 uur worden we opgepikt door de ranger en gaan we het wildlife parkje in. Onze eerste encounter is met barbie, een jonge zoutwaterkrokodil van ongeveer een meter, ze spartelt een beetje tegen vanochtend maar poseert daarna prachtig. Dan krijgen we een zwarte kaketoe genaamd shadow, hij pakt een nootje uit je mond, pelt behendig de schil eraf voor hij het eet. Dan pakken we twee hagedissen waarvan er een 2 hoofden lijkt te hebben en idd zijn staart meer beweegt dan zijn hoofd om predators te misleiden, zodat ze zijn staart aanvallen ipv zijn hoofd. Dan komt er een verlegen stekelvarkentje die met zijn lange tong een heerlijk papje wegwerkt.
Waar we eigenlijk voor komen is het vasthouden van een koala, je betaalt hier ook 14 euro voor. De Australische regering verplicht een bepaald bedrag te vorderen als mensen Koala's willen vasthouden. Het doel is hierbij dat er minder koala's gestoord worden in hun dagelijkse bezigheden (SLAPEN), de arme beestjes zijn blijkbaar snel overstresst.
Maar wat zijn ze zacht zeg, ze denken dat je een plant bent en houden zich hieraan vast, klimmen een beetje omhoog tot ze een fijn plekje hebben gevonden. Meeste koala's overlijden trouwens door uithongering, de bladeren beschadigen hun tanden tot ze er geen meer hebben en dus niks meer kunnen eten, ze worden gemiddeld 10 jaar oud.
Daarna hebben we nog een pythonslang vastgehouden, die op een gegeven moment zijn hoofd naar me toe draaide en begon te hissen maar vrij onschuldig bleek.
Het was pas 12 uur toen de wildlife sessie erop zat, daarna zijn we bij het zwembad gaan chillen. Rond 5 uur werden de papegaaien gevoederd, had er op een gegeven moment wel 10 op me zitten, redelijke scherpe klauwtjes die beesten. Om 6 uur konden we onze vouchers inleveren voor een pizza; meatlovers voor Sjoerd en ik had een goedbelegde, ietwat zwarte pizza patroni (olijf, salami, gedroogde tomaatjes mmmm).
Als ik terugloop naar ons huisje wacht er een verassing onder aan het trapje: een wallaby kijkt verrast op als ik aan kom lopen, als ik voorzichtig naar hem toe loopt kiest hij het hazenpad. Het is de eerste die ik in het wild zie, ongetwijfeld zijn we al vele levende en dode :s gepasseerd toen we s' nachts naar Townsville reden maar toen sliep ik..

21-11 MAGNETIC ISLAND

Gisteravond om half 9 in slaap gevallen dus werd vanochtend rond 7 uur wakker. Dacht even een klein stukje te gaan rennen over het strand maar werd nog redelijk uitdagend omdat het zand overal mul was. Halverwege, waar het strand stopte, ben ik een stuk omhoog geklommen voor een prachtig uitzicht over Horseshoe Bay, het langste strand op Magnetic. Vandaag ff een regel dagje, alle bustrips en accommodatie t/m sydney geregeld, maargoed ook want in surfers paradise kregen we al geen accomodatie meer (iedereen reist voor kerst naar het zuiden) nu blijven we paar dagen langer in Brisbane. Daarna besloten om toch maar niet met sting suite te gaan snorkelen, hebben we al heel veel gedaan en hadden geen energie door de warmte. Op het strand zag ik nog een dolfijn net voor de kust spelen, blijft cool als je ze zo dichtbij spot. Om 5 uur kwamen we Maria en Malin tegen, samen met hun hebben we, weer pizza, gegeten (errug lekker) terwijl een possum (wasbeer-rat achtige) om ons heen snuffelde. Daarna hebben we meegedaan aan de bingo, sjoerd was er een paar keer dicht bij en ik had zelfs bingo maar faalde in de beslissende tie-break. Je moest hier 2 happen havermout eten en zo snel mogelijk fluiten, verloren van een engelse :( emmer bier aan onze neus voorbij :p
Verder kwam ik vandaag een Ierse man tegen van rond de 40 (Arthur) die met zijn vrouw (Ash) vijf maanden aan het reizen was. Ze hadden iets goed gedaan want hij hoefde niet meer te werken en kon veel reizen. Hij vertelde een beetje wat er met de aboriginals hier is gebeurd, redelijk vergelijkbaar met wat de Amerikanen met de indianen hebben gedaan tzt; land en rechten afgepakt en verjaagd richting de woestijngedeeltes centraal in Australië, daar hebben ze nog kleine stukken land. De aboriginals zijn buiten de scholen gehouden en hebben daardoor vaak geen baan, al zijn ze hier wel intelligent genoeg voor denkt Arthur.

Note:
Veel mensen waarmee we praten blijken langer te reizen en vinden te moeten zeggen dat de reistijd per land waar we verblijven tekort is, heel irritant. We pakken op deze manier de allerleukste activiteiten mee, reizen de hele wereld rond en doen ideeen op voor volgende reizen. Zelf kijken we al best wel veel uit om weer naar huis te gaan, blijkbaar zijn we echte huisdieren. Natuurlijk kun je gaan werken en langer blijven op bepaalde plekken, zelf heb ik op een enkele plek na (nelson park en x-spot/surfers paradise eigenlijk nergens het idee gehad iets te hebben gemist).

22-11 MAGNETIC ISLAND - TOWNSVILLE - AIRLY BEACH

Uitgechecked en om 12.30 de ferry gepakt terug naar mainland. Bus was een uur te laat en onderweg nog meer vertraging door wegwerkzaamheden dus kwamen we pas om half 9 aan ipv 6. Het stadje zag er heel gezellig uit @ night, erg drukke straat met alle hostels en clubs. We verblijven bij Base en dat is een erg mooi hostel. Lekker slapen zodat we fit zijn voor een dagje snorkelen vanaf de boot.

23-11 WHITSUNDAY ISLANDS

Vanochtend vroeg een heerlijk kopje cappuccino gehaald in de haven. Na de laatste betalingen (auwch) kregen we aanwijzingen hoe we bij de haven moesten komen. Onderweg nog een kleine investering gedaan omdat ik last had van mijn ogen door de zon. De nieuwe bril heeft uv protection en is gepolariseerd en voelt meteen stukken lekkerder voor mijn ogen! Sjoerd keek nog even bij de hoeden maar de maat was nog niet helemaal goed. Na een warme strandwandeling kwamen we in de haven en zagen meteen de Wings boot liggen, een grote catamaran boot, waar we de komende drie dagen met zijn 25en op zullen verblijven. Captain Stu legt uit wat te doen in case of emergency en dat we niks anders moeten flushen behalve ...... En toiletpapier. Vrouwen wordt vriendelijk verzocht om niet te lang te douchen en geen haren in de douche achter te laten, we hebben niet veel fresh water. Onze kamer is het eetgedeelte waar het prima te vertoeven is met af en toe een windje om af te koelen. Ondertussen zijn we al aan het varen en komen er wat pizza's uit de oven voor lunch, gemaakt door Ritchie de kok. We twijfelen een beetje of we gaan duiken, niet goedkoop maar zeker de moeite waard, misschien morgen.
Rond de middag komen we bij Hayden island Waar we een uurtje kunnen gaan snorkelen. Doordat het laag water is zitten we heel dicht op het koraal en dus de vissen, veel nieuwe mooie vissen gezien. Zoals: de butterfish, spotter unicornfish, lionfish (met alle stekels, erg giftig), alle soorten en maten parrotfish, humbug dansel (zebravis), bird wrasse (lange snuit) en nog veeeeel meer. Hierna lekker borrelen terwijl de zon de zee in daalt, we leren een paar nieuwe mensen kennen en het is erg gezellig!
Rond een uurtje of 6 gaat de bbq aan, het ruikt en smaakt heerlijk. Na het eten krijgen we op een groot scherm een view op onze route en de whitsunday islands door onze kapitein. Vervolgens liet duikinstructeur David zien welke vissen, planten en andere dieren we gezien hebben of kunnen zien, adhv super mooie foto's (lijkt gefotoshopt zo mooi). Als het donker is liggen we op het dek onder de sterrenhemel in een soort van grote hangmat, heerlijk rustig. Alle nieuwe indrukken vergen nogal wat energie dus op tijd naar bed, ook voor de sunrise morgen om 5.30 uur.

24-11

Zonsopkomst was niet goed te zien door de mist maar wel een grote Turttle gezien die even een luchtje kwam scheppen naast de boot. Na het ontbijt meteen naar whitehaven beach gegaan, deze baai is met eb te bewandelen waarbij je stingrays en haaien langs je benen kunt zien zwemmen, helaas dropten ze ons te laat waardoor we geen tijd hadden door de baai te lopen. Wel hadden we na een wandeling de heuvel op een schitterend uitzicht over de baai, tijd voor wat foto's:). Volgende stop is blue pearl bay, het allerwitste zandstrand, maar het begint al aardig heet te worden en er is nergens schaduw. We maken een paar hilarische Vegemite foto's, waarbij sjoerd uit de pot klimt en ik een groot blikje cola drink. Terugzwemmen naar de boot is bijna niet te doen door de zware stroming, de helft moet uit het water worden gevist maar sjoerd en ik halen het:p
Turttlebay is waar we het anker uitgooien voor snorkelen en duiken vanmiddag. We besluiten niet te duiken en maar goed ook, het zicht is maar 5 a 10 meter en we horen dat er geen schildpadden zijn gespot. Valls Nara bay op hook island is de nachtstop en hier ziet Sjoerd een mega grote schildpad, erg vet! Snorkelen hier is ook stukken beter en de zee kalmer dan vanmorgen. We kletsen nog even na over alles wat we onderwater zien met een nacho/salsa/sour cream snack on the side. 's avonds spelen we wat nieuwe bierspelletjes waar je ritmegevoel voor nodig heb, ik drink genoeg:p en onze eerste kennismaking met goon, het backpackers drankje, zoete witte wijn waar je de dag erna een mega hangover van krijgt. Zodra het donker wordt zet de bemanning ook de onderwaterlampen aan waardoor je scholen vissen en zelfs haaien om de boot ziet cirkelen, beetje spooky.

25-11 WHITSUNDAYS - AIRLY BEACH (base hostel)

Omdat we in de saloon liggen zijn we wakker met de eerste crew, 6 uur :s yoghurt en fruit ontbijtje daarentegen maakt veel goed. Er is nog een mogelijkheid te snorkelen, sjoerd heeft wel zin, ik vind het even genoeg en laat het eten zakken. Dan is het al weer tijd om terug te gaan, we hijsen de zeilen (erg weinig zeilen voor een zeilcruise overigens). Rond 11 varen we de haven in en nemen afscheid vd crew en anderen. We zien ze vanavond alweer voor de afterparty. McD voor lunch gaat er goed in, waarna we onze weg maken naar de lagoon om af te koelen in deze snikhete dag. Om 2 uur checken we in en kunnen we afkoelen in de airco van onze kamer. Even wat supplies ingeslagen en een wasje gedraaid. Pasta gekookt met salami en saus, sjoerd pikt een sixpackje montheiths op (NZ bier) en we genieten van het eind van een hele heette dag. We meeten de wings crew @ the down under bar en eindigen de avond @mama afrika, we hebben een goedkoop avondje omdat de wings crew en onze nieuwe 'vriend' enrico aardig wat biertjes kopen.
Herinner me dat ik vanochtend nog met een Egyptische man (heette Achmed Achmed :p) en zijn zwitsere vrouw heb gekletst, hij vertelde dat het duiken in Egypte een betere visibiliteit heeft en je met connecties voor 1/6 vd prijs kan duiken. Heb zijn email maar even genoteerd, misschien een leuke vervolgtrip als ik ooit nog in de plus kom.

26-11 AIRLY BEACH - RAINBOW BEACH

Klein katertje vanochtend, spulletjes gepakt en uitgechecked bij Base hostel, volgende stop is rainbow beach waar we de overstap zullen maken naar het mooie Frasier Island.
Voor lunch pannekoeken met suiker, jam, choco pasta en philadelphia mmmm, beetje zwart. Met een nieuwe John Grisham (the last juror) vliegt de dag voorbij. Om 6 uur gaan we naar het busstation. Bus gaat erg traag omdat we elke 2 uur verplicht stoppen.
Blijkbaar zijn alle buschauffeurs hier klootzakken, deze man is nog onaardiger:s

27-11

Vroeg licht gelukkig, kan ik weer verder lezen. We komen ondertussen langs Rockhampton en Harvey Bay.
We reizen de oostkust naar beneden. Links van ons soms uitzicht over duinen en de zee, rechts het begin vd outback: moerassige weilanden, huizen op palen gebouwd en veel bossen. Dat iedereen op de eerste verdieping leeft zorgt voor een gezellige uitstraling. Als we een rivier oversteken kijk ik of ik een krokodil zie, nog niks gespot. Soms hangen er borden met Merry christmas, heel apart om dat in deze hitte te moeten vieren lijkt me. We komen aan in Rainbow Beach en het hostel ligt aan de overkant vd straat, Frasier on Rainbow Beach. Gezellig hostel met veel leuke activiteiten, waaronder een haaienduik zonder cage, vorige keer zagen ze een great white en 7 tijgerhaaien :s amper geslapen vannacht dus zodra ik om 10 uur in bed lig val ik in slaap, tot net voor 2.
We volgen een verplichte uitleg voor de camping trip en hoe je moet rijden in een 4x4. Een aantal veiligheidsopmerkingen waaronder dat je moet Oppassen voor dingo's, soort wilde honden die op het eiland leven. Na wat eten ingeslagen te hebben maken we een wandeling naar de kust;
De laatste ijstijd heeft hier voor een uniek landschap gezorgd, het resultaat is grote zeeduinen met heel wit zand Sandblows genaamd. Het perfecte strand ware het niet dat je om bij de zee te komen een klif af moet. Je kunt hier wel perfect sandboarden (op surfboardje een grote duin af, vet maar best moeilijk) of met een echte boemerang Oefenen (paar mensen bijna onthoofd). Na het eten krijgen we te horen in welke groep we zitten, bij een paar heel luidruchtige engelse meiden, Sjoerd en ik kijken elkaar meteen aan van shit niet bij hun, ze hielden ons in de bus al wakker met hun geschreeuw. Gelukkig komen even later 2 meiden vragen of ze niet met ons kunnen ruilen zodat ze bij hun vriendinnen komen. We weten niet hoe gauw we Ja moeten zeggen, ons nieuwe groepje bestaat uit een Israelier Adam, duitse Alex, engelse jongen Steve en 3 nederlandse meiden; Rebecca, Hanneke en Marianne.

28-11 FRASIER ISLAND DAG 1

Om 7 uur checken we uit en verdelen ze de voedselpakketten voor de komende drie dagen. We worden buiten opgewacht door Jeff, onze begeleider en Frasier expert. Zijn eerste indruk is niet echt vriendelijk, maar achteraf valt het mee en moest hij een paar regels geven zodat het veiliger voor ons is op het eiland, blijken aardig wat ongelukken gebeurd te zijn. Eerst doen we een mastercheck, kijken of we alles mee hebben; tenten, tafels, borden, pannen etc. We krijgen uitleg over hoe je in een 4x4 jeep moet rijden over het strand en daarna vertrekken we richting de Ferry. Iedereen is een beetje huiverig omdat bij de vorige trip iemand niet achteruit maar vooruit recht een muur inreed. Zelf kijk ik ook liever de kat uit de boom aangezien ik nooit links heb gereden, maar niemand anders wilt en anders komen we niet weg. Net voor de ferry moeten we door een stuk mul zand en moeten we vol door trekken in de 1 om niet vast komen te zitten, het gaat goed, wel een kick om zo over het strand te crossen.

Frasier Island is een natuurreservaat, grootste zandeiland ter wereld. Is 125 km lang, in noorden liggen een paar rotsen (o.a. Indian rock) waarachter steeds meer zand is opgehoopt.

We draaien weg van het strand de bossen door tot bij lake McKenzie. Dit is een groot regenwater meer, dat opdroogt en weer vult naar gelang het seizoen. Na een paar uur met 8 man in een hete jeep springen we hier snel het water. Er is hier bijna geen schaduw en de zon brand hard dus we smeren en smeren, laag op laag, nog niet verbrand, om ons heen de een na de ander. Na wat overgooien met een american football die Adam mee heeft genomen en andere waterpret gaan we lunchen. Tortilla's met ham, kaas, tomaat en sla, heerlijk vooral om weer eens kaas te eten.
Na de lunch reden we een heel stuk door naar het noorden zodat we morgen dichtbij onze activiteiten zijn. Een uurtje voor het donker wordt komen we aan en begint de helft tenten op te zetten (op het strand!) en de andere helft (sjoerd) koken een heerlijke chicken teryaki met noodles. Ondertussen worden we aangevallen door hordes dikke zandvliegen, niet onze vrienden de komende dagen. Bord op schoot, koud biertje in je hand en de zon die ondergaat, terwijl er een dingo al nieuwsgierig komt kijken wat we eten.
Maken kennis met Stefan, een zeeuwse jongen waarmee we ons minitentje gaan delen.

29-11 FRASIER ISLAND DAG 2

Ben om 5 uur al wakker en besluit om lekker te gaan lezen in mijn nieuwe John Grissam. Rond 6 loop ik terug en wordt er al ontbeten. Na de afwas (in zee) vertrekken we naar the Champagne Pools, een natuurlijk zwembad dat alleen met hoog water in verbinding komt met de zee. Het wordt afgeschermd met rotspartijen waar we op gaan zitten en proberen te blijven zitten als er weer een megagolf tegenaan slaat. Dat lukt niet altijd en haal mijn voet (weer :s) lelijk open. Zwemmen buiten het baaitje zit er niet in, dit is de plek waar gisteren een surfer is aangevallen door een haai. Zit trouwens aardig wat gevaarlijks in de zee; haaien, stingrays, dodelijke kwallen en zeeslangen.
Volgende stop is Indian head, een rots die zich uitstrekt in de zee. Als je er op klimt zit je eigenlijk recht boven al redelijk diepe oceanen. We zien van boven de silhouetten van zeeschildpadden, mantarays en een (helaas kleine) haai.
Onder aan de rots lunchen we en rijden door naar Eli Creek, het schoonste water dat er in Australië te vinden is en lekker koel. Dit is een ontmoetingsplaats van meerdere gidsen waardoor we hier algauw met een mannetje of 100 zijn. Je loopt een voetpad op de bergen in tot je ergens het stroompje instapt en je mee terug laat drijven tot bij zee. Ik kijk hoe de rest voetbalt want wondje onder mijn voet irriteert en wil het niet onnodig infecteren.
Na een korte pitstop voor magnums, koude cola of een toiletbezoek rijden we terug naar het kamp. We komen eerder aan dan gisteren dus wordt de voetbalmatch afgemaakt en gaan de meiden koken, lekkere pasta!
Omdat het gisteren een rustig feestje was is er veel Goon over, en de Engelse meiden lijken niks mee terug te willen nemen. Er wordt goed gefeest, ik vind het om 1 uur genoeg.

30-11 FRASIER ISLAND DAG 3

Wordt nog een paar keer wakker, als mijn tentgenoten (die het wat langer volhielden op het feestje) de tent inkruipen. Niks gemerkt echter van een dingo die vannacht onze tent binnen snuffelde en dacht een lekker hapje Sjoerd mee te pakken, haha. Bleek dat de dingo ook een hapje in Steve had genomen, die zelfs een beetje bloeden. Wel sneu dat de Dingo nu waarschijnlijk afgemaakt moet worden omdat hij te dicht bij de mensen komt, wat weer de schuld is van mensen die eten niet goed opbergen.
We beginnen de dag weer bij Eli Creek omdat dit de ideale plaats is om van je kater af te komen volgens Jeff.
Na een stuk het land in te hebben gereden (hobbel de bobbel) komen we bij een andere zandtong. Dit keer een veel grotere dan op dag 1 tijdens de hike op het vaste land. Deze sahara aan zand verplaatst zich langzaam verder en het meertje aan de voet van het zand zal niet lang meer bestaan (80 jaar). In het meer zitten Catfish Die rustig naar je toezwemmen maar verder niks doen. We hebben onze tassen in de schaduw gelegd en als er wat mensen naar mijn tassen toelopen blijkt een grote Varaan wel benieuwd te zijn wat er in onze tassen zit.
Na een paar uurtjes zwemmen en opdrogen hiken we weer een uur terug naar de auto's op het strand. Leftover lunch is niet veel meer, kaas gesmolten, ham op, sla warm, dus gaan we langs de enige bakker/supermarkt op het eiland. Na een lange tocht terug moeten we de auto schoonmaken (wat een bende, overal zand) en kunnen we eindelijk terug naar ons hostel. Een koude douche, een nog kouder biertje en eindelijk een pleister op mijn voet.
John grisham boek uit, leuke twist op het einde :)

1-12 RAINBOW BEACH - BRISBANE

Bus is weer meer dan een uur te laat, blijkbaar is dat gebruikelijk hier voor de Greyhounds. Zodra we Rainbow beach uitrijden hebben we eindelijk weer bereik, ff alles updaten. Sjoerd, Steve en Marianne spelen een potje Monopolie in de bus. Rond half 5 komen we aan in Brisbane, en het regent, dat zijn we niet gewend! Vlug naar ons hostel toe! Dat is een groot, oud Victoriaans gebouw met omlopende balkons.
We zitten weer in Base, het leuke daaraan is dat er altijd een bar/club in de kelder zit waar je goedkoper een paar biertjes kunt nuttigen. We kopen hier, na lang rondlopen en zoeken naar een eettentje, een burrito voor Sjoerd en Fish & Chips voor mij. Nadeel is dat de jongeren hier ook vaak naartoe gaan om te feesten. Zo ook een groep Fransen jongens die ons de hele nacht wakker hebben gehouden. Beetje pissig geworden omdat ze elk kwartier binnen stormden en de lichten aandeden tot 5 uur in de ochtend, grrrr. Vanochtend een andere kamer gevraagd en gekregen. Veel jongelui werken ook en dat zie je aan de kamera, wat een bende, zitten hier soms weken tot maanden.

2-12 BRISBANE

Steve neemt ons vandaag mee naar onze eerste Cricket wedstrijd: Australië - Nieuw Zeeland. Cricket wordt in de meeste Engelssprekende landen gespeeld en is hier aardig populair. Vooral 'the ashes' een wedstrijd tussen Australië en Engeland is immens populair en steve provoceert dan ook een beetje om een engels tenue aan te trekken in een Australisch stadion nadat Engeland de laatste 2 ashes heeft gewonnen. We bemachtigen studentenkaartjes voor een prikkie en halen wat eten voor in het stadion, het lijkt wel a day @ the park.

Rules of Cricket

Je scoort punten als je (batter) slagman de bal wegslaat en hij met zijn mede-slagman op en neer kan rennen tussen de 2 stumps (3 houten paaltjes achter een slagman). Aantal runs = aantal punten, tenzij de bal de cirkel (eind speelveld bereikt) raakt via de grond (stuit) = 4punten of via de lucht =6 punten.
Slagman is meteen uit als hij of te laat is met rennen, of zijn slagbal gevangen wordt, of de baller (aangooier) de stumps raakt met zijn worp.
Elk team krijgt 10 slagmannen die allemaal uitgespeeld (a Wicket) moeten worden voor het andere team aan de beurt is. Beide teams 10 man uit is een inning en er worden over het verloop van 5 dagen 2 inning's gespeeld.

We zien vandaag het einde van de NZ inning waarin ze 253 punten scoren en het begin (eerste 6 slagmannen ) vd Australische inning, dag 2 van waarschijnlijk 5. Het is echt een endurance sport, niet zozeer conditioneel zwaar als wel dat je je 8 uur lang moet concentreren, een moment van verzwakking kan genoeg zijn om te verliezen. Tussen de slagbeurten veel tijd, veel mensen zitten dan ook met een krantje, radio of een Oeganda verslag van hun ouders de wedstrijd te volgen. Ook apart dat het dus een meerdaagse wedstrijd is. Leuke ervaring en misschien nog leuker om een keertje zelf spelen.
Iedereen draagt verplicht witte lange broeken, om 12 uur wordt de wedstrijd onderbroken voor lunch en om 4 nog eens voor de thee, haha stel me voor dat ik halverwege de derde set stop voor een kopje thee. Zou eigenlijk wel lekker zijn! Maar de wedstrijd duurt dus 5 dagen lang 8 uur per dag. Dus maandag weten we pas wie er gewonnen heeft.
In het base hostel checken we in bij onze nieuwe kamer, er zit een aardige jongen genaamd Will, hij reist al een jaar alleen en gaat ook voor kerst naar huis.

3-12 BRISBANE

Heerlijke nacht gehad alleen om half 7 wakker doordat meisje naast me 4 keer wil snoozen voordat ze op ging staan. Zelf ook maar eruit en de stad rennend gaan verkennen. Leuke, mooi en schone, stad. Langs de Brisbane rivier veel hoogbouw met ertussen gezellige restaurantjes en parken. In het centrum kun je prima shoppen en is er allerlei straattoneel.
Na ontbijt en een wasje zijn we samen met Steve (invalteacher als beroep maar cricket- en Manchester United-megafan) naar de botanical garden gelopen en de brisbane river overgestoken naar de south bank, de place to be met een mooie lagoon langs de rivier. Hier hebben we een public bike gehuurd met een verplicht helmpje:). Steve schaamde zich een beetje maar durfde wel door gelukkig. Als je elk half uur je bike ergens inchecked betaal je voor een hele dag maar 2 dollar, kunst is wel dat je op tijd een incheckplek vind die niet al vol zit wat de eerste keer ternauwernood lukt voor mij, de boys zijn helaas net te laat. Na een stuk langs de oever en terug via Roma street zijn we gaan lunchen bij Queenstreet Mall. Heerlijke zalm en bacon-sla sandwiches. Na wat shoppen moest Steve zijn bus halen en wij terug naar Base-hostel. Om family guy gelachen en de samenvatting van het oefeninterland Nederland - Duitsland met onze nieuwe dorm-genoten Max (Duitsland) en Fausto (Italiaan) gekeken voorsat we in slaap vielen.

4-12 BRISBANE - BYRON BAY

Om 5 uur wakker en dat is eigenlijk de beste tijd om wat te gaan lopen, het is net licht en nog niet warm omdat de zon nog niet boven de wolkenkrabbers uitkomt.
Ik kom tegelijk terug met ander kamergenootje Alexandrio (Frankrijk) die gisteren LSD heeft geprobeerd en daarna niet meer heeft geslapen. Hij komt om 7 lachend de kamer binnen pakt zijn zwemspullen en gaat naar de lagoon. Krijg de indruk dat drugs en backpackers vaak samen gaan, iedereen reageert net wat tè enthousiast als we zeggen dat we uit Amsterdam komen. Vinden het erg raar dat we vervolgens niet mee blowen :$.
We pakken de bus, rijden surfers paradise en coolongata voorbij, leuke plekken om te surfen maar weinig tijd zorgt ervoor dat we direct naar Byron Bay gaan. We logeren bij een oude vertrouwe: YHA. Byron lijkt een beetje een hippie stadje te zijn, huizen in alle kleuren vd regenboog en een hele hoop mensen die op straat leven (allemaal van die vieze ingevlochten haren, je ziet de vlooien er in zitten, lappe stof ipv kleding en heel veel kettingen en bandjes) :s. Iedereen skateboard en surft hier, heeft tato's en piercings, de parkeerplaats staat vol met tot slaapplek omgebouwde busjes.
We verkennen het stadje te voet en lopen vervolgens door naar de vuurtoren, op cape Byron, het meest oostelijke punt van Australië. Een erg mooie hike, via het strand, rotsen, duinpaden en terug via vuurtoren en tropisch regenwoud als het al donker begint te worden. We zien de zonsondergang met voor ons een paar spelende dolfijnen, niet verkeerd. Ook even gekeken naar een paar boys die aan het surfen zijn, ziet er makkelijker uit dan het is.

5-12 BYRON BAY

5dec, wat was er dan ook alweer.. Oja sinterklaas, zo raar om daar aan te denken in Australië. Wel een beetje Nederlandse ochtend met wat regen, we gaan daarom eerst even souveniertjes kijken en een goede surfspot vinden voor de middag, het wordt Clarkes beach. We zouden eigenlijk via onze bustour (the Ozz experience) een klein surfkampje krijgen wat zuidelijker bij Spot X. Omdat dat niet meer gaat lukken, we vliegen vrijdag al, hebben we besloten om het zelf maar te proberen hier in Byron Bay. En zelfs een echte leek (ikzelf dus) kan zien dat er weinig betere plekken zijn om te surfen; kilometerslange brede stranden met hoge golven. Het is er dan ook aardig druk, zelfs als het zonnetje niet schijnt zoals vandaag.
Sjoerd en ik besloten geen les te nemen maar zelf wat aan te kloten, eerste keer is toch moeilijk. En dat was het haha, hield liggend al bijna geen balans als er weer een mega golf aankwam. Na een tijdje lukte het om (2sec) te blijven staan maar dat is natuurlijk geen surfen. Maar het was eigenlijk alleen al leuk te wachten op een golf en al peddelend meegesleurd te worden. Na aardig wat kopjes onder gaven we het voor gezien, een dappere surf-poging.
Daarna even een Boemerang voor Sjoerd gekocht, hij is morgen jarig en hopelijk vind hij hem leuk.
We eten een heerlijke curry als appetizer bij Cheeky Monkeys, een populaire plek om te stappen maar dus ook prima eten. Sjoerd neemt als hoofdgerecht bacon en toast (brinner) en om 9 uur stappen we op de bus naar Sydney, 14uur krappe stoelen en slechte films :p

6-12 SYDNEY

Om 1 uur s' nachts wordt ik wakker met yoghurt aan mijn schoen, het pakje is opengegaan:( dus werkt de rest van het literpak weg, mango, mmm.
Zo'n bustrip is ff Doorbijten maar het schiet best wel op, gelukkig rijden we weer geen kangaroos aan. Na te zijn ingechecked lopen we met steve, die er moeite mee heeft dat hij Australië verlaat vandaag, richting het haventje; Darling Harbour. Omdat het Sjoerds verjaardag is gaan we vervolgens naar de film; Immortals. En halen we een heerlijke lunch bij een Chinese bakker, knoflook naan (indisch brood) en een bosvruchtenbroodje.
Na de film vallen we een paar uur in slaap, nog genoeg in te halen van de slechte nacht ervoor. We pakken de 10 dollar deal bij buurman Scary Canary. En pubquizen even mee tot blijkt dat wel heel veel vragen over Australiërs gaan. Allebei best moe drinken we een vodka-power mix om misschien wat in de stemming te komen voor een avondje clubben/Sjoerds B-day vieren. Samen met Marianne (die we van Frasier kennen) kaarten we nog wat maar dan gaat bij mij iig het licht uit, misschien morgen!

7-12 SYDNEY

Mango ontbijtje en een lekkere kop koffie om de dag mee te beginnen, allebei goed uitgerust en klaar om de stad te verkennen.
We doen geen guided tour op verzoek van Sjoerd om wat tijd te besparen. Via Hyde Park lopen we richting Sydney's botanical garden, en dit is in vergelijking met andere steden een garden met een veel grotere variatie aan planten. Aan het eind van het park zien we het wereldbekende Oprahuis, jeweetwel dat gebouw met al die vinnen. Het ligt voor de harbour bridge, samen een veel gefotografeerd beeld, het is helaas mistig dus misschien nog maar een keertje teruglopen morgen. Ook komen we langs Woolloomooloo een voorstadje van Sydney, hier staat het Fingerman Warf building, het grootste houten gebouw ter wereld. Ook langs circular Quay, de plek waar alle ferry's vertrekken en waar je overstapt op de treinen.
In de regen lopen we terug naar onze nieuwe favoriete eettentje, de Chinese bakker. Voor mij dit keer weer de Naan maar nu met ananas kokosnoot zoetbroodje om het geheel af te toppen. Sjoerd gaat voor een garlic stick, spicy beef broodje en een sausage donut, ook om je vingers bij af te likken.
Vanavond hebben we met Marianne en een nieuwe Hollandse dormgenoot (Lasse) Afgesproken om in China Town een hapje te gaan eten. We zoeken een tijd in de regen naar een goedkoop gezellig tentje maar settelen uiteindelijk voor Super Bowl. Sjoerd pakt natuurlijk een wonton soepje en ik ga voor de roasted duck met rijst. Nog voor ik me terug omdraai staat hij al op tafel, blijkbaar konden ze mijn gedachten lezen:p eten is niet super maar het is wel gezellig met zijn 4en. Onderweg naar huis halen we een groot pak ijs dat onder het kaarten opgaat. We leren nog drie Hagenezen kennen en met zijn allen gaan we naar buurman Scary Canary voor een avondje dansen, de jongens uit den haag gaan meer voor de wet t-shirt contest, het blijken grappige jongens.

8-12 SYDNEY

uitslapen zit niet in mijn genen helaas:s Sjoerd blijkt daarentegen wel buitengewoon getalenteerd:) rondje hardlopen langs de haven dan maar. Om 1 uur ontbijten we en daarna val ik in slaap. Sjoerd gaat alvast op stap en ik volg zodra ik wakker wordt. We lopen over de Sydney Harbor Bridge en door een leuke wijk, Rocks. Sjoerd gaat nog langs de markt en ik haal vast ons avondeten; zoetzure kip met rijst. We eten samen met een groepje Nederlanders die net aan hun reis beginnen, ze hebben heel veel vragen voor ons:) daarna gaan we met de drie Hagenezen (Edwin, Maarten en Patrick) aan de goon en eten we een hapje Sushi mee (ik vind het heerlijk, voor Sjoerd iets teveel vis). Ons laatste avondje in Australië, mixed feelings, benieuwd naar Bangkok!!

9-12 SYDNEY - BANGKOK

Nadat we zijn uitgechecked eten we met Lasse, Maarten, Patrick en Edwin de restjes op die we nog hadden. Omdat het erg opgeklaard is schieten we nog een paar foto's vanuit de botanic gardens, die tot midden in de haven uitstrekken, waardoor je een 360 graden view hebt over het Oprah House, de Sydney Harbour Bridge en de stad. We pakken hier even een momentje om te genieten en het uitzicht door te laten dringen, fenomenaal.
Na de lunch nemen we een shuttle richting het vliegveld. Sjoerd heeft ondertussen nog lekkere broodjes gehaald bij de Chinese bakker, nog 1 keer om het af te leren.
Shuttle doet er 1,5 uur over, gelukkig hadden we genoeg tijd hiervoor genomen. We vliegen vandaag met Quantas, hopelijk net zo'n goede ervaring als met Air New Zealand.

• 16 November 2011 - 08:59

Marloes:

fantastisch, Tim, ben alweer jaloers!!
    Hoop dat je een mooie duik hebt morgen!

• 16 November 2011 - 17:10

Roel:

Succes Timmie!

• 03 December 2011 - 18:39

Dian:

Leuk tim eindelijk tijd om je aanvulling te lezen. Terug in Nederland alles alweer zo vol en druk met de was/strijk, opa bijpraten, Bas en Puck ontvangen. Geniet nog even lekker van dit superwereldreisje. Liefs Dian, sterkte met je voet, hou hem schoon