Noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu Noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu

Noorder eiland

Door: timamerica

Blijf op de hoogte en volg Tim

07 November 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

KAIKOURA -PICTON - WELLINGTON

Vandaag de overstop gemaakt naar het Noorder eiland (feitelijk alleen in oostelijke richting gevaren), met de ferry van Picton naar Wellington. We varen maar een klein stukje op open zee, de rest van de drie uur durende tocht varen we tussen fjorden en langs eilanden, erg mooi. De overtocht is al vaak gezwommen ondanks de sterke stromingen, zelfs door een 11-jarig jongetje. Het is de 1 na moeilijkste waterweg om over te steken ter wereld.
Wellington is sinds 1865 de hoofdstad en van hieruit bestuurt de regering het land. Het is prima te lopen aangezien de stad maar 2 km breed is in diameter. Eindelijk een stad met hoogbouw, vooral sjoerd voelt zich meteen thuis. Normaal waait het hier extreem veel maar vandaag is het een kalme, zonnige dag.
Het hostel waar we in slapen is mega groot en lijkt meer op een groot hotel.
Na onze spullen gedropt te hebben zijn we met Anne naar de top van Mount Victoria geklommen, vanwaar we een mooi uitzicht over Wellington met baai en haven hadden (360 panorama).mDoorgelopen het centrum in wat er zelfs op een zondag nog gezellig uitzag. Veel huizen in victoriaanse stijl en veel jonge mensen hier, graag hadden we er wat langer gebleven.

WELLINGTON - TAIPO

Early rise in Wellington, we worden begroet door onze nieuwe chauffeur Buzz met een Hongy (Dat is typisch Maori groet waarbij (ook mannen) de eigen neus tegen de ander zijn neus aan botsen, erg intiem:p soort van neuszoenen. Normaal doe je dat 2 keer, als je het drie keer doet wil je trouwen met de ander.
Als we wellington uitrijden komen we langs een aantal parlementsgebouwen oa de Beehive, waar de regering huisvest.

Enkele Maori vertalingen:
Kia Ora : hallo, welkom, tot ziens
Hangi : feestelijke maaltijd
Waka : middel van reizen, bus of boot
Korotiwaka : chauffeur/gids

Het valt meteen op dat het noorder eiland veel stedelijker is, er wonen 3 keer zoveel mensen als in het zuiden.
Onze eerste stop is bij Pukaha park mount Bruce, een dichtbegroeid tropisch ogend bos, hier zien we onze eerste kiwi ooit. Dieren zijn niet snel, kunnen niet vliegen en zien er niet snugger uit, het lijkt me dan ook niet raar dat ze tegen uitsterven beschermd moeten worden. Verder zien we een kaka vogel die naar ons toekomt wanneer we zijn geluiden nabootsen, enkele dikke aalen en een Tuatara, levende mini dinosauriër, die een kwartier niet bewoog toen wij er waren.
Tui headquarters is een grote bierbrouwerij waar we lunchen; met bier natuurlijk! We proberen 2 biertjes die alleen hier gedronken kunnen worden. Sjoerd de Wagstaff en ik de brewery reserve, vielen goed in smaak om 12 uur. Paar leuke foto's gemaakt...
Aangekomen doen we snel wat boodschappen en werkt sjoerd een pie'tje weg. Daarna gaan we naar Mulligens, een ierse pub die een backpackersmaaltijd aanbied voor 12 dollar. Een broodje hamburger met een pint Tui bier zorgen voor een heerlijke maaltijd.

• 07 November 2011 - 08:42

Koen:

He tim, leuk verslag
    have fun

• 07 November 2011 - 09:54

Roel:

Timmie!
    Ik zie dat je het nog steeds goed naar je zin hebt ;)! Geniet er nog ff HARD van! het is zo over..
    x