Mooiste land in de wereld - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu Mooiste land in de wereld - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Tim America - WaarBenJij.nu

Mooiste land in de wereld

Door: timamerica

Blijf op de hoogte en volg Tim

29 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Nieuw zeeland

Thuis van de Maori, oorsprong Polynesische eilanden. De Nederlander Abel Tasman was de eerste Europeaan die voet aan wal zette in 1642 en noemde het nieuwe eiland; nieuw Zeeland. In 1840 werd het eiland officieel gekoloniseerd door de Britten.

South Island

23-10

CHRISTCHURCH (350.000 population), kiwi base camp hostel

Na een 4 uur durende vlucht en een shuttlebusje goed aangekomen. Tijdens het busreisje bleek dat de stad nog lang niet herbouwd is na de zware aardbeving, veel gebouwen in steigers of geen huizen waar ze wel zouden moeten staan. Vanavond een BBQ waarna we de finale gaan kijken op een groot tv scherm met andere backpackers op het kiwi basecamp.
Nadat we de buurt even zijn gaan verkennen en wat eten hebben gekocht in de supermarkt (1,5 tot. 2 keer zo duur als NL) was de BBQ al aangestoken. Na een hapje en drankje kennisgemaakt met de andere gasten maar toen toch maar naar binnen want het was nog lang niet warm genoeg om te BBQen. Was leuk om de finale te zien, 1e helft in het hostel, 2e helft op groot tv scherm in stadspark) maar toch anders dan de gekte die wij tijdens een voetbal WK finale kennen. Na de wedstrijd barstte het feest los maar Sjoerd en ik waren kapot moe en zijn heerlijk gaan slapen in een erg krakkemikkig hoogslapertje,

24-10

10.000 woningen verloren, niet vaak eerder hier een aardbeving en daarom de imact zo groot.

Omdat we geen startpakket hadden even contact gezocht met Magic busreizen en alles geregeld, ondertussen bedacht wat we zeker allemaal willen doen nu we hier zijn. Daarna gaan lopen richting het centrum, dat bleek helemaal afgesloten omdat de gebouwen bij een nieuwe aardbeving zouden kunnen instorten. Dit zorgde voor een aparte sfeer, ook omdat het soms leeg, bijna uitgestorven lijkt op straat (winkels nog steeds dicht, overal worden kapotte straten gemaakt). Wederopbouw lag op deze maandagmiddag stil, en het leek of ze vanaf februari (de grote beving) niet heel veel hersteld hadden... (bleek nationale feestdag, labour weekend)
Konden geen eetplek vinden, alles was dicht tussen lunch en diner, dus weer terug naar de supermarkt waar we onze lage suikerspiegel verholpen met wat voedzame vettige kroketten.
Morgen pakken we de bus en begint het avontuur weer.

25-10 CHRISTCHURCH - KAIKOURA

We worden opgepikt in een bijna lege bus, alleen een schotse jongen Tom die zijn reis aan het afronden is. Dat is wel mooi omdat we net beginnen en nog niet weten hoe we met onze betrekkelijke korte tijd hier zoveel mogelijk kunnen doen.
Onze buschauffeur is een oude Engelsman die maar blijft praten, zelfs nadat de hele bus (wij alledrie) al onze oordopjes in hebben gedaan.
We rijden richting kaikoura, onze verplichte nachtstop, een plek waar door de vruchtbare oceaanbodem massaal zeedieren (walvissen, dolfijnen en zeeleeuwen) aantrekt. We komen hier nog eens langs omdat we een rondje maken en besluiten om nu nog niet op whale watching te gaan (achteraf maar goed want alle boottochten zijn gecanceled).
Kaikoura vertaald is maaltijd crayfish, dus misschien gaan we die maar proberen vanavond en anders een fish en chips.
Net met tom 8 km gaan rennen, de eerste fysieke inspanning in 6 weken. We liepen langs de kust, tussen zeeleeuwen, met aan de andere kant van de baai de bergen waarvan de toppen nog besneeuwd waren, iets anders dan een rondje vondelpark! Bleek dat we continu omhoog en omlaag aant rennen waren, leek wel of mijn longen in brand stonden, gelukkig had tom zijn camera bij en stopten we af en toe voor wat foto's :).

26-10 KAIKOURA - PICTON - NELSON

Om half negen in de bus, al aardig wat voller met een paar Nederlanders. Het is regenachtig dus prima dagje om door te reizen. We rijden langs de kust omhoog en stoppen als we een uurtje onderweg zijn voor een korte hike langs een riviertje omhoog richting de bergen. We spotten onderweg al een paar jonge zeeleeuwen en boven bij de poel waar een waterval naar beneden stort zitten nog tientallen jonge baby zeeleeuwen. Het is een veiligere plek dan de zee (minder haaien, parasieten of volwassen dikke zeeleeuwen die op je gaan zitten.
Lunch hebben we in Blenum, broodje meatball bij de subway, lekker!
Volgende stop is bij een lokale wijnboer omdat we nu in marlborough zitten, hier komen internationaal winnende wijnen vandaan. We proberen 4 witte en 1 rode wijn, o.a. Pinoit noir en Sauvignion blanc, beetje tipsie rijden we verder.
We kiezen tasman bay hostel omdat het niet bij een keten hoort en daarom juist extra zun best doet mensen naar hun zin te maken, in dit geval door voor de gasten elke avond heerlijke brownies met ijs voor te schotelen, bijna een reden om nog een nacht te blijven.

27-10 NELSON - GREYMOUTH

Vandaag weer een lang stuk rijden langs de westkust, een van de mooiste en ruigste stukken nieuw Zeeland. De rotspartijen en ruwe zee doen een beetje denken aan de Californische kust.
Onderweg stoppen we een paar keer om via smalle paadjes tussen dichtbegroeide tropische vegetatie een weg te vinden naar de zee. De eerste keer komen we uit bij een zeeleeuwen kolonie met rotspartijen die onder vuur liggen van de grootste golven die ik ooit heb gezien, ideaal voor surfers als er niet zoveel rotspunten uit de zee staken.
Tweede stop is bij een strandje waar de golven helemaal tot de rotspartijen komen die het strand omgeven, om droog te blijven klimmen we op de rotsen, overweldigend hoe sterk de zee hier is. Laatste stop komen we bij Lime stone caves en de pancake rocks, een formatie lime stone rotsen die door erosie van wind en water lijken op een grote stapel pannekoeken. Door gaten in sommige rotsen spuit bij elke golf die de grotten binnentreedt water hoog naar buiten.
Onze overnachting is in greymouth, de grootste stad van het westen met iets van 60.000 inwoners, bij ons dus een dorp/ kleine stad.

We hebben ons opgegeven voor de Monteith's brewery tour, we krijgen een filmpje te zien over hoe bier wordt gebrouwen en testten alle 8 verschillende bieren die ze hier maken. De guide moet nog even wat papierwerk regelen in zijn kantoor en loopt lachend weg. Dit is blijkbaar de que dat je nu zoveel mag drinken als je kunt en wilt. Sjoerd is als eerste bij de tap en hangt er minutenlang onder. Gelukkig hebben ze 8 taps naast elkaar en kan de rest ook nog wat drinken. Tempo zat er goed op en tipsy gaan we (samen met drie canadezen) richting het railway station waar we een heerlijke kiwi burger (rundvlees) krijgen voorgeschoteld met een pitcher montheit's gold, het biertje dat we het lekkerst vonden tijdens de proeverij.
Na het eten spelen we nog wat spelletjes, geblindoekt een kiwi bird tekenen, sjoerd wint deze ronde, en een spelletje waarbij we moeten raden in welke volgorde we de 8 biertjes geblondoekt gedronken hebben, Allan, onze buschauffeur wint deze ronde, niet gek als je hier elke 10 dagen langskomt.

GREYMOUTH - FRANS JOSEF

Vanacht geen oog dichtgedaan omdat de maleisier op onze dorm maar deuren bleef doorzagen. Deze jongen snurkte zo bizar hard dat we hem zelfs van buiten de kamer, deur dicht, niet te zacht konden horen. We hadden iets moeten vermoeden toen hij zei dat hij met een paar vrienden reisde maar dat deze in een andere kamer sliepen. Nu al medelijden met de vrouw die de rest van haar leven naast hem zal slapen (=niet mogelijk).
Enfin redelijk brak (ja ook van de biertjes) rijden we vandaag naar Frans Josef, een plek bekend om de gletsjers die je hier hebt. Voordat we er zijn stoppen we 2x, eerst in Hokitika; bekend van pounamu oftewel green -stone / nefriet. 2e stop is in Ross, een oud goudmijndorpje waar de helft van onze groep wat goud probeert te vinden mbv panning (zeven van pannen stenen, met af en toe wat een flintertje goud ertussen).
In Frans Jozef hebben we tijd voor wat activiteiten omdat we vroeg aankomen;
Glacier walk. Het eerste wat we doen vandaag is een hike naar de Frans Jozef glacier. Het eerste deel moesten we door smalle paadjes in een regenwoud, heel dicht begroeid, was dus ook maar 1 weg mogelijk. Na een beekje over te hebben gestoken kwamen we op een brede stenige vlakte waar vroeger de glacier meer dan 70 meter hoog was. We moesten nog een dikke 2 km over deze rotsen lopen voordat we het ijs bereikten. Hier splitten we ons op, een groep wat oudere chinezen met een lager tempo maar hogere foto frequentie en onze groep, onder leiding van onze guide rookie (nature conserving extremist met een ietwat negatieve kijk op de mens, verpesten alles wat de natuur ons geeft).* Nadat we ons ijsschoenen (...?) hebben omgebonden gaan we een heel stuk de glacier op en moeten door smalle gangetjes en tussen spleten. Sjoerd leeft zich nog even uit met de pikhouweel en we leren dat de glacier altijd blijft dalen maar hij zich momenteel toch terugtrekt doordat hij sneller smelt. Na het hele stuk terug gehiked te hebben en dus een aardige workout gehad te hebben komen we weer terug bij ons hostel 'chateau france'
Had me gisteren op de lijst voor skydiven gezet, nog lang niet zeker of ik het wilde, vandaag zeiden ze dat ik het beter nu kon doen omdat het weer slechter is morgen. De fox skydive is rated second best skydive in the world na die nabij de mount everest, die kost alleen 34.000 dollar... **Dus net nadat ik terugkom, redelijk nerveus, stap ik bij een schot genaamd 'Ollie' in de bus en rijden we door een bergpas richting Fox, het andere dorpje met ook een eigen glacier. Hartslag ver boven de 100 krijg ik mijn suite aan en leer de banana houding waarin ik moet springen. Vervolgens gaan we met zijn 4en omhoog in een heel klein vliegtuigje. Enerzijds geniet je van een bizar mooi uitzicht anderzijds zit je niet op je gemak omdat je er zo uitspringt :D op de hoogtemeter zie ik dat we veels te snel richting 12.000 feet gaan, ongeveer 3000 meter. Ollie checkt of alles wel goed vast zit, heel fijn. Dan gaat de deur open en ik denk O SHIT, no way back.. Hij telt af 3, 2, 1... En we vallen richting aarde, door de wolken.. Fucking hard, ben er vrij zeker van dat ik dit niet overleef... Dan gaat de parachute open en hang je stil, wat een uitzicht; achter je mount cook en mount Tasman, de toppen besneeuwd, voor je de Tasman ocean zover als je kan kijken, rechts het regenwoud, links het dorpje Fox, weilanden en onze landingsplaats. En dit alles terwijl de zon aan het ondergaan is. Een vrije val van 45 seconden maar het leken er meer op 10 zo snel ging het. Het landen gaat soepel en we rennen mee met de parachute tot we tot stilstand komen. Good job tim zegt Ollie terwijl we high fiven, super vet, dit wil ik nog wel eens doen :p
Thermal spa, even heerlijk relaxen na de adrenaline stoot van de skydive in natuurlijke warmwaterbronnen. Na een snel pizzaatje en in het kort sjoerd gezegd te hebben wat ik van de skydive vond lopen we richting het spa resort. Vermoeid maar tevreden dompelen we onder in de 36, 38 en 40 graden heette natuurlijke baden.

Door regenwoud en over gletsjer gelopen, skydiven op een van de mooiste plekken op aarde en heerlijke relaxen in een spa, TOPDAG! :p:p:p

* NZ is heel natuurbewust, hoge straffen als je afval niet mee terugneemt en wordt heel goed gerecycled, zelfs in de hostels.
** with a backdrop of the southern alps, glaciers, rainforest, and the ocean, it's hard to imagine a better place to jump out of plane than Fox. Lonely planet

29-10 FRANS JOZEF - WANAKA - QUEENSTOWN

Lake matheson, dit is (met helder weer) de plek waar je de bergen het mooist ziet weerkaatsen in het meer, helaas hebben we regen maar lopen wel een mooie wandeling door een regenwoud tijdens onze eerste stop van de dag. In een caffeetje zien we op ansichtkaarten hoe het er uit kan zien... Nice
Wanaka is een stadje aan het meer, binnenkort een verplichte stop, gelukkig voor ons nog niet waardoor we in een keer doorrijden naar Queenstown. Net voordat we de stad binnenrijden stoppen we bij de allereerste commerciële bungeejump in de wereld ....., erg leuk maar sjoerd en ik besluiten dat we het toch maar niet doen :p
Queenstown is the activity and party Capital van new Zealand, daarom blijven we hier wat langer, 4 nachten.
Het was gisteren Halloween en de enige avond dat we de pub-crawl konden doen (kroegentocht), beetje vermoeid toch maar besloten mee te gaan en het nachtleven te verkennen. Eerst nog even de lokale Indiër bezocht waar sjoerd weer de tikka massala kon vergelijken met wat Indische en nieuw Zeelandse biertjes ernaast.
Pub crawl was erg geslaagd, 6 kroegen bezocht en geëindigd bij discotheek winnies waar de voetjes van de vloer gingen ;)

30-10 QUEENSTOWN

Vandaag heerlijk uitgeslapen, voor het eerst zonder anderen op de dorm. Rond 12 uur ontbijtje gaan fixen, daarna bij lokale Magic traveler agency de busreis doorgeboekt en tegelijk een white water rafting trip op de shot over river gereserveerd. Vanmiddag weer in slaap gevallen en om 6 uur een burger gehaald en het schiereiland/ q-town gardens park doorgewandeld. De sfeer hier is erg gezellig, ergens tussen een vissersdorpje met haven en een ski oord met gondel.

31-10 QUEENSTOWN

Om 1 uur verzamelden we voor de shotover river white water rafting, dit was de gevaarlijkste rivier met de meeste rapids. Met een redelijk gammel busje stoppen we bij basecamp waar we onze wetsuits, helmen en zwemvesten ophalen om weer in de bus te stappen. Tom is onze grappige guide in de bus en op de de raft, hij legt ons uit hoe alles werkt en welke commando's we kunnen krijgen in de boot. De rit door de bergen is niet voor mensen met hoogtevrees, op een gegeven moment rijden we langs een afgrond die 200 meter recht omlaag gaat zonder hoek waarbij de bus maar net op de weg past, mensen die het niet geloven mogen even door de open deur naar buiten kijken. Het water staat hoog en de rivier is daardoor redelijk woest; mooi!
Bij het bepalen van de posities in de boot reageren sjoerd en ik het snelst op de vraag wie er voorin wilt zitten. Wanneer de rest niet reageert en opgelucht kijkt dat wij zo graag voorin de boot willen zitten bedenk ik me of dit wel slim was. Al bij de eerste rapid graad 3 krijgen we een meter hoge splash in ons gezicht, ijskoud water! Enkele ruige stukken overleven we als enige boot van de drie zonder uitvallers. In een van de rustige stukken springen sjoerd en ik uit de boot en drijven met de rivier mee, lekker om af te koelen in het ijskoude water.
Bijna op het einde krijgen we de mothergrade, het meest ruige gedeelte met grade 4-5 zware rapids genaamd ; aftershock, squeeze, toilet, oh Sh*t en pinball. De boot gaat helemaal onder water maar komt gelukkig weer omhoog. Tot slot wacht er nog een 180 meter lange tunnel/grot, waar tom achter stuurt en ik voor terwijl de rest laag zit om niet geraakt te worden door de rotsen.
Na de douche nog even lekker saunaatje meegepakt en daarna heerlijk gaan uiteten, fish en chips bij TJ's, jammie:p
Omdat het halloween was en we zin hadden een biertje te drinken even naar the alpine gegaan, sjoerd als sexy sherif met hoed en ster, de gek zelve als clown met rood neusje. We kwamen onze reisgenoten van de bus (frits, jelle, maria en molly) tegen en werd een erg leuk avondje uit waarbij zelfs paal- en limbo-dansen niet worden geschroomd.

01-11 QUEENSTOWN

Vandaag zijn we gaan downhill mountainbiken. Na de bike, helm en handschoenen gehuurd te hebben zijn we met de gondel omhoog gegaan. De man die ons de spullen verhuurde raadde ons af om met deze fietsen zwaar downhill te gaan dus we pakten eerst de groene track en die bleek al aardig stijl. Geeft een aardige adrenalinestoot als je omlaag knalt tussen rotsen en bomen door, af en toe stukken door de lucht vliegt en dicht langs afgronden fietst. Na een tijdje krijg je er handigheid in en leer je de track kennen, tweede keer ging al een stuk sneller. Op het eind nog 1 keer de blauwe helling gepakt (intermediate level) en dat ging echt stijl naar beneden en over van alles heen. Was benieuwd naar de zwarte (gevorderde/pro) maar we waren ook best moe en besloten alles terug in te leveren. Beneden voelde we onze maagjes knorren dus besloten als apetizer een furge pie te nemen; delicious!
Later op de avond dit nog aangevuld met een heerlijke ferg burger, een must-eat hier in queenstown. Filmpje (team america, fuck yeah) op de bank met zun 8en en gelukkig wist sjoerd de nachtcode nog...

02-11 QUEENSTOWN - DUNEDIN

vandaag zijn we onderweg naar Dunedin, bekend om de universiteit en de sea wildlife (pinguins). We stoppen alleen bij Arrowtown, goudmijnersdorpje met typisch wild west straatje, bank, golden nugget pub. Rond 2 uur komen we aan en nadat we onze spullen droppen rushen we naar the chocolate factory; ....... Hier krijgen we een rondleiding in hoe ze chocolade maken, zelf komen we vooral voor chocolate handouts die we in elk productiegedeelte krijgen, lekker:p van alle uitleg versta ik trouwens niks omdat 1. Ik doof ben, 2. Het NZ-accent niet te begrijpen is en 3. Het volume van het oude vrouwtje niet boven de machines uitkomt.
Net lekker boek uitgelezen (power of 6, vervolg op i'm number four) en zo ff koken.

03-11 DUNEDIN - LAKE TEKAPO

Eerste stop, Baldwin street, steilste straat in de wereld, steiler dan de straten in San Francisco. Het steilste stuk gaat elke 2,8 meter, 1 meter omhoog. In de zomer wordt er omhoog geracet (te voet) en omlaag door studenten (nu niet meer omdat enkele overleden een tijd terug). Ondergetekende was als eerste boven als iemand dat interesseert ;)
Verder zien we veel stuwdammen waar de NZ-ers een groot deel van hun energie vandaan halen. We stoppen bij lake punaiki, wat zo lichtblauw is dat het er bijna nep uitziet, er staat een klein kerkje met een groot raam achter het altaar waardoor je tijdens huwelijksceremonie een schitterend uitzicht hebt.
Aangekomen in Lake Tekapo ploffen we op bed neer en relaxen even voordat we gaan BBQen. Omdat we aanbieden te helpen staan we een uur lang in de kou en wind te flippen, bijkomend voordeel is wel dat we de dikste steak voor onszelf uitkiezen :p sjoerd geniet hier niet lang van aangezien zijn steak door een van de katten wordt weggeklauwd :p
Hierna gaan we weer de heette baden bezoeken 'alpine springs', goede plek om te ontspannen, plannen te maken voor de rest van de trip en te genieten van het uitzicht van bergen, meer, bossen en de ondergaande zon.

04-11 LAKE TEKAPO - CHRISTCHURCH - KAIKOURA

We worden vanochtend freaking vroeg wakker 6.45 am voor een lange rit en we beginnen de dag in de sneeuw, Blijkbaar een van de south island storms. Onze buschauffeur Tony (yeah guys... Whahahhaaha ) is een tikkeltje apart en blijft maar doorpraten, iPod gaat weer op.
Moeten vandaag een flink stuk overbruggen maar dan kunnen we een extra nacht in kaikoura blijven. Molly en Maria blijven in Lake Tekapo maar we zien ze waarschijnlijk in Cairns. Wasje gedraaid en kippensoep a la sjoerd gegeten (lekker) en nu tukken.

05-11 KAIKOURA

In een heerlijk zonnetje zijn we richting centrum gelopen. Sjoerd probeert om elke mogelijkheid die hij krijgt een pie (deeg met (vlees)-vulling) te proberen zodat hij zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal binnenkrijgt, deze pie was goed volgens mij. Ook even geld gepind voor het sea kayakken.
Omdat er zoveel wildlife voor de kust zit hadden we besloten de zee op te gaan. Whale-watching kostte veel meer en was wederom gecanceld dus gingen we in een 2 persoons kajak de zee verkennen samen met Math onze prive tourguide. Na wat aanwijzingen gingen we snel richting shark's tooth, een rots waar we de zeeleeuwen-kolonie van dichtbij konden zien. De eerste seal die we zagen lag rustig af te koelen, zijn maatje even verderop had net een octopus gevangen en was deze levend aan het verorberen. Ongestoord door onze aanwezigheid dook de seal onder om de vluchtende octopus te vangen voordat hij naar boven kwam om het beest hard tegen het water te slaan en een tentakel los te trekken en op te eten. Math zwaaide wild met zijn armen en wees ons op een groep albatrossen die een vissersboot volgden. Wij er vlug heen kajakken, wat een grootte vogels zijn dat, vooral de spanwijdte vd vleugels was huge. De windkracht nam wat toe en we moesten op volle zee aardig ons best doen terug te peddelen naar sharks tooth. Onderweg kwamen we een heel erg grote seal tegen die ook een octopus had gevangen en op 3 meter naast onze kayak ineens omhoog schoot waardoor we bijna omkiepte.

• 29 Oktober 2011 - 09:01

Marloes:

fantastisch, dat je het gedurfd hebt!! Het stond eigenlijk ook altijd op mijn lijstje, maar.....het is er nog nooit van gekomen.....
    Wat een prachtige verhalen , Tim. Dit nemen ze je nooit meer af. Super.

• 01 November 2011 - 13:32

Rick America:

Neef! Het klinkt heel bekend allemaal, en ik zou zo weer terug willen om het allemaal opnieuw te beleven! Tip die ik je meegeef: Geniet echt elke dag, het klinkt suf, maarik meen het wel. En nog een tip voor als je naar het uiterste noorden gaat van het noorder eiland: ga naar cape reinga, en ga er sand-dune-durfen! Heel erg vet! Die spa is btw chill he;), hebben wij ook wel een aantal uurtjes in doorgebracht. Als je in q-town bent, doe dan de neviss bungy jump! Hierna ga je naar Australie toch? Ik ben benieuwd hoe je dat vindt.Hou ons op de hoogte, gr