Fiji yasawa eilanden - Reisverslag uit Suva, Fiji van Tim America - WaarBenJij.nu Fiji yasawa eilanden - Reisverslag uit Suva, Fiji van Tim America - WaarBenJij.nu

Fiji yasawa eilanden

Door: timamerica

Blijf op de hoogte en volg Tim

23 Oktober 2011 | Fiji, Suva

14-10
Overgeslagen omdat we de daggrens oversteken

15-10

Om iets na 5 uur 's ochtends komen we aan op fiji. Fiji bestaat uit 330 eilandjes verspreid over 32.000 vierkante km. De eilandengroep ligt op 180 meridiaan, waar elke nieuwe dag begint en de zon voor het eerst opkomt. We landen op Nandi wat op de westelijke kant van Vitu Levu ligt, het hoofdeiland. Het is er 11 uur eerder dan in NL.
Bula = hallo
Ni sa moce = goodbye
Vinaka = thank you
Kerekere = please
Mai kana = let's eat

We verblijven vervolgens op de yasawa islands, 20 vulkanische eilanden ten noord-westen van vitu levu, bekend van de film blue lagoon met brooke shields.
Maar eerst even Nandi verkennen, voor 70 fijiaanse dollarcenten (=40 dollarcent) kunnen we met de bus naar het centrum. Bussen zijn meer dan rijp voor de sloop en de wegen zitten vol gaten waar de buschauffeur behendig tussendoor stuurt. Hierbij andere weggebruikers soms van de weg duwend, jungle wetten van toepassing, recht van de sterkste/grootste. Er wonen volgens mij veel indiers in fiji.  de originele bevolking (stond vroeger bekend om hun kanibalisme) is groter, breder en de vrouwen lijken wel heel veel op de mannen vind ik.
Vriendelijke mensen maar ook steeds touristischer, veel mensen begroeten je (Bula) maar willen je vaak naar een van hun winkeltjes meenemen waar ze  vanalles verkopen wat door de lokale bevolking gemaakt is (o.a. De skull cracker = een hamer vroeger gebruikt om de schedel mee kapot te slaann als ze honger hadden en besloten bijv de buurman op te gaan eten). Sjoerd en ik op een gegeven moment ook bij een winkeltje naar binnen waar we meteen werden uitgenodigd voor een welkomsceremonie, waarbij je cava drinkt en 3 keer in je handen klapt. Cava is een drankje gemaakt van een wortel die ze vermalen en drogen tot poeder en vervolgens in water opgelost. In grotere hoeveelheden wordt je e een beetje loom en lui van en je voelt je tong wat tintelen.
Enfin na de ceremonie kregen we een haaientandketting en moesten we toch wel even de winkel rondkijken en misschien wat kopen:s  wat nou welkomsceremonie voor nieuwe eilandbezoekers, gewoon een trukje om spullen te verkopen dus.mMaar dit zal op de kleine eilandjes nog wel authentiek zijn, hopen/denken we. Verder een markt waar de lokale bevolking komt en veel vers eten werd aangeboden maar de hygiene geen voldoende maar ook geen 3 zou krijgen bij de keuringsdienst van waren, heel vies.
Nu even in het hotelletje wat eten (een van de allerbeste indische curry korma) en uitrusten van de vlucht en het vroege opstaan, vanavond de eerste halve finale van het wereldkampioenschap rugby kijken, wales tegen frankrijk. Rugby is volkssport nummer 1 hier en morgen als nieuw zeeland tegen australie speelt gaat het dak eraf! Frankrijk wint..

16-10

Op tijd opgestaan om de boot te halen die ons in één stuk door brengt naar het meest noordelijke eiland vd yasawa eilanden; nacula, en de nabua lodge, een 5 uur durende cruis langs allemaal bounty eilanden en een helder blauwe zee ( the blue lagoon).  Bij aankomst werden we weer hartelijk welkom geheten; Bula'! en stond er een lekkere fruitige lunch op ons te wachten. Hierna besloten we om snorkelgear te huren en de nieuwe camera te testen, erg mooi maar een beetje ondieppe rotsen waardoor we allebei handen of knien openhalen. Oja en onderweg voor het eerst dolfijnen gezien, 2 stuks, ze zwommen een stukje mee toen de boot vaart minderde, hopelijk zien we ze nog vaker. Leuke groep mensen met ons op dit eiland, vooral veel engelsen, en heel veel koppeltjes. Diner bestond uit een heerlijke vis ( leek op tonijn) waarna we ons aan elkaar voorstelden en wat kennismakingsspelletjes deden. Zelfs op dit eiland leeft rugby en de rivalry tussen de all blacks (new zeeland) en australie (wallibies) werd gespeeld en onder het 'genot' van een bitter fijiaans biertje bleken de all blacks een maatje te groot. Je wordt helemaal lekgestoken hier maar met de klamboe netjes vielen we toch snel in slaap.

17-10

Je wordt hier wakker als het ligt wordt en gaat slapen als het donker is, elektriciteit is er maar een paar uur per dag en meer eten dan de drie maaltijden is er niet echt, wat een contrast met amerika. Wel lekker om wat vezels binnen te krijgen. Voor het ontbijt naar de top van een rots geklommen waar ik me even helemaal alleen op de wereld voelde, een heel mooie zonsopkomst uit de oceaan, de eerste ter wereld op de 17e, want de dag begint hier in fiji, jullie zien hem straks nog wel ;)Toen ik beneden kwam was sjoerd wakker en zijn we nog eens naar boven geklommen om wat foto's te schieten. Na het omtbijt gaan we naar een onderwategrot: the Sawa-I-Lau caves, the very heart of the yasawa's. Legende gaat dat een jong stamhoofd zijn geliefde hier verborg zodat ze niet uitgehuwelijkt aan een andere stam, true love.

raar gevoel dat de tijd verstrijkt maar er heel weinig gebeurt, je doet hier echt niks behalve snorkelen en relaxen op het strand of in je hangmat met de zee op 5 meter. Heb de urge om wat te ondernemen, productief te zijn dus de blogs zijn deze week wat langer:p  Verder heb ik hier best wel honger, je denkt ah over een uur weer eten :p goeie ervaring denk ik om eens mee te maken.
Net terug van de cave diving, gingen met een snelle open speedboot richting het noorden waar we nog mensen oppikten bij een volgend resort. We kwamen aan bij de caves waar we eerst een trap omhoog gingen en van daar het water insprongen. Na ff wachten moesten we onder water het licht volgen tot we in de onderwatergrot kwamen waar het echt pikkedonker is, met wat licht van mijn ondewatercamera vond ik sjoerd terug en onderzochten we de caves, erg grote en (onderwater)- diepe grotten. Nadat we de doorgang terug hadden gevonden konden we nog wat klimmen in de cave en daarvan weer afduiken. Buiten hebben we in het warmere water gelegen om op te warmen en zijn teruggevaren naar ons eigen island. In de middag hebben we met een paar dorpelingen gevolleybald en vooral sjoerd deed dat erg goed met zijn lengte.
Na het eten worden nieuwe gasten verwelkomd en stelt iedereen zich aan elkaar voor, waarna iedereen gezamelijk gaat dansen, erg grappig en je leert makkelijk nieuwe mensen kennen.

18-10

Vanochtend stond een snorkelexpeditie naar de blue lagoon op het programma, een van de mooiste koraalriffen op de yasawa eilanden en we gingen met een grote groep heen. Een groot verschil met ons eigen rifje, veel dieper, echt koraal en allerlei soorten vissen, zelfs Nemo nog gezien. De 2 uurtjes vlogen voorbij in dit onderwaterparadijs.

Net geland op koruvu, een iets groter eiland met wat meer voorzieningen, zoetwaterzwembad o.a. Het eiland vormt met het buureiland een soort van natuurlijk kanaal waar in het seizoen (tot oktober) mantaray's passeren. Dit zijn de vliegdekschepen van de zee, roggen met een spanwijdte van wel 8 meter. Helaas vertelde eilandbewoner james dat het maand geleden was dat ze gespot zijn, dus helaas moeten we nog eens terugkomen.
Toen we even later bij het zwembad ff aant chillaxen waren kwam er iemand van fiji adventures op ons af of we mee wilden doen aan een fotoshoot voor de brochure van volgend jaar. In ruil voor wat drankjes wilden ze wat pictures met een zonsondergang op de achtergrond, als volleerd modellen geposeerd, misschien staan we volgend jaar op de brochure. Daarna kregen we een hele danshow met vuur op het strand, en werd er met olie in het zand  bula geschreven en aangestoken.

19-10

Heerlijke ananas pannekoeken als ontbijt, en lekker relaxen totdat we weggaan richting Waya Lalai rond 2 uur.
Kokosnoot joe klimt nog even in een palmboom van 13 meter om er 'head first' met kokosnoten naar beneden weer uitklimt.
Aangekomen op paradijs eiland 3 werden we natuurlijk welkom gezongen, waarna we serena en flora tegenkwamen  en een groep engelse jongens die we nog kenden van Nabua lodge. Doordat iedereen over dezelfde eilanden reist maar in een iets andere volgorde kom je elkaar steeds weer tegen. Na bijgekletst te hebben gingen we een hike naar de top vd berg die er imposant uitzag toen we aankwamen met de boot. Ons guide voor deze summit walk was suggi, de enige albino fijiaan op dit eiland. Hij ging ons voor op slippers dus onze inschatting van de zwaarte van de tocht was medium. Na een toch wel zware klim (gelukkig zelf geen slippers mee) tussen dichtbeboste stukken en over rotsen en beekjes kwamen we aan op de top van 350 meter. Werkelijk een adembenemend uitzicht en we stonden dan ook een paar minuten stil te genieten, foto's zeggen waarschijnlijk meer maar het leek op 1 van die ansichtkaarten genomen vanuit een vliegtuig; een zee met allerlei blauw tinten, witte bounty stranden met dichtbegroeide groene bossen, op meerdere eilanden. Blij dat je 16 Gb aan foto's kunt schieten zakt de zon langzaam de oceaan in. Terugweg was nog zwaarder doordat het laatste stuk helemaal donker was en een paar keer ging een van ons bijna onderuit. Na een koude douche stond een evenkoud biertje en een heerlijk buffet op ons te wachten. Rustige fijiaanse live muziek, hele dorp komt en doet mee, brachten deze topdag tot een einde.

20-10

Geen bugs in mijn bed vandaag gelukkig maar wel niet zo lekker geslapen, werd om half 6 wakker waardoor ik wel weer een ocean vieuw sunrise kon meepakken, en dan is wakker worden toch wat minder zwaar. Zometeen gaan we snorkelen met de reefsharks, beesten kunnen max 2 meter worden maar zijn in het algemeen onschuldig. Maargoed als er wat mis gaat, het was leuk jullie gekend te hebben ;)
WOW! Duiken met haaien, check. Een half uurtje varen over grote golven, sjoerd werd voor helemaal door elkaar geschud, kwamen we aan bij een koraalrif midden op zee. Iedereen wachtte een beetje af dus zijn wij er maar als eerste ingesprongen, en ja hoor ik kijk onder water en 2 meter onder me zwemt de eerste. We zijn het koraal gevolgd en kwamen bij de plek waar 2 instructeurs al wat reefsharks hadden gelokt met visjes die ze zelf hadden gevangen, ze zwommen tussen ons door en we konden ze zelfs aanraken, check. Na een uurtje spelen met de haaien en foto's en filmpjes schieten van al het andere moois en kleurrijks rond het reef zijn we voldaan teruggegaan. Helaas bleef het bij de reefsharks met een grootte tussen 1 en 1,5 meter, ook omdat een local die mee was om vis te vangen wel een redelijk dikke bullshark had gezien even verderop.
Na de lunch begon ik me niet zo lekker te voelen en ben met muziek op in de hangmat gaan liggen, en vroeg naar bed gegaan. Zijn toch wel een aantal reizigers ziek dus we passen een beetje op voor de kip.

21-10

vandaag getransfered naar onze laatste overnachting op de yasawa eilandengroep, party eiland: BEACHCOMBER. Dit is samen met buur Bounty eiland een van de kleinere eilanden maar heeft de grootste dorms (300p.)  hier beginnen en eindigen veel jongeren en een verdwaald gepensioneerd stelletje hun reis. we kwamen hier samen met sabrina een zwitsers meisje die in between jobs is en 2 engelse meiden, net klaar met studie. Het is hier elke avond friday night en je hebt hier niet 1 maar 2 happy hours. Met een biertje in de hand liepen we naar de anderen kant van het eiland (3 min zo klein) en bespraken het heden en de toekomst terwijl de zon oranje rood kleurde en langzaam verdween. We hadden nog wat fijiaanse dollars over en die bleken inruilbaar voor lekkere cocktails en fiji bitter en fiji gold biertjes.  Je danst de hele avond in het zand en geniet van de meest heldere sterrenhemel, echt een supervette beachparty. Na een duik in het zwembad en de eerste warme douche in meer dan een week was het tijd om te gaan slapen. Helaas moeten we dan weer vroeg op want dit is de beste kamer by far.

22-10

Kleine kater, maar een heerlijk ananas papaja ontbijt en je voelt je meteen een stuk lekkerder. Om 10.00 boarden we richting mana voor een seasay toer, een zeiltocht langs een voor ons nieuwe, mooie, groep eilanden. We namen ook afscheid van paar heel gezellige mensen waar we onze reis mee vervolgd hadden, en sommige treffen we mogelijk weer in nieuw zeeland of thailand, veel mensen doen vergelijkbare reizen.
Net geboard op een 83 foot lang zeilschip genaamd te old lady en we beginnen de trip hier met champagne :p De zeilen gehesen doorklieven we de golven maar de moter blijft aan want anders zijn we niet op tijd terug.
Op het dek staan 2 mega kisten met ijs en drankjes gevuld, één voor fris en een voor bier en wijn. Laatstgenoemde laten wij na gisteravond even dicht.
Eerste stop is monriki. Een schitterende snorkel plek met wat grotere vissen. Het eiland
is  bekend van de film castaway waarin Tom Hanks een vliegtuigramp overleefd en een paar jaar op dit eiland moet overleven. In de film is het eiland omringd doormniks dan de oceaan, in het echt omringd door best wel wat eilanden.
 Niks kweekt het hongergevoel als snorkelen dus gelukkig wacht ons een bbq aan boord met kip, worstjes en vis ( en toch maar een fiji gold biertje of zoals ze het hier noemen fiji baby's).
Ondertussen verder varend komen we aan bij Januwa, een typisch fijiaans dorpje waar we ontvangen worden met een traditionele kava ceremonie, het dorp verkennen, foto's maken van schattige kindjes en natuurlijke even de soevenierwinkeltjes aandoen (hier al zoveel dat het op een winkelstraat lijkt).
Op de weg terug heerlijk naar live muziek Geluisterd, bula malesia --> welkom terug op maleisie, zo werden fijiaanse 2e WO veteranen ontvangen toen ze terugkwamen van hun dienst in Maleisi, erg mooi, sjoerd en ik overwegen hem op onze iPad te zetten :) Morgen heel vroeg op onderweg naar christchurch, new zealand, waar o.a. De finale van het WK rugby op het programma staat; nieuw zeeland - frankrijk , als ze winnen wordt het een megafeest!

23-10

Geen oploskoffie maar een echte caffe latte naast een lekker omeletje om 6 uur op het vliegveld. Rest volgt in NZ blog.

Dingen die opvielen aan fiji

Op fiji ligt er de helft vd keren al een drol in het toilet als je aankomt door de weinige kracht waarmee toiletten doorspoelen.
Veel fijianen vragen bewonderendswaardig wat dat ding is wat ik toch de hele tijd bij me draag ( iPad) il maak vervolgens een foto van ze en beloof het te emailen naar allerlei bizarre adressen als titiliatusivi@yahoo.com.au
Alles gaat op fiji time, je wwet nooit hoelang iets gaat duren, het kan sneller zijn of langer duren dan wordt beloofd.
Niemand op fiji lijkt een compleet gebit te hebben.
Daarentegen is iedereen altijd vrolijk en zingt heel veel.
Hygiene is slecht maar kookkunst lekker, gisteren bijv gegeten uit een oven onder de grond.
Producten als papaja, ananas, kokosnoot, veel kip en kasave.
Fiji is echt een van de beste plekken om tot rust te komen,  maar na een week heb je wel weer zin om verder te reizen.
Veel gasten blijven niet langer dan 1 a 2 dagen, om je toch thuis te voelen noemen ze je hier een vriend bij het eerste contact, er wordt gezongen als je het eiland opkomt en een treurig lied gespeeld als je weggaat. Ze willen je naam weten en waar je vandaan komt, om het vervolgens de volgende dag nog eens te vragen.
Drinkwater is voor de fijianen erg schaars, t-shirt van random fijiaan; save water, drink more beer.